Tro det eller ej, men det går att kombinera lyx med hållbarhet – ombyggd Aston Martin går helt på el och har en interiör av äggskal.
Här är världens mest hållbara Aston Martin
Mest läst i kategorin
Kan det här vara den mest hållbara Aston Martin-bilen som någonsin byggts? Det hävdar åtminstone Lunaz, företaget som har specialiserat sig på att elektrifiera klassiska bilar.
Nu har man förvandlat inget mindre än Aston Martin DB6 till ett både lyxigt och miljövänligt fordon, skriver Top Gear.
Interiören är gjord av endast miljövänligt material – eller vad sägs om fanér av snäckskal, biprodukter från äpplen istället för traditionellt läder och plastdelar som har ersatts med material från majs- och träfibrer?
Läs mer: David Beckham bygger om klassiska lyxbilar till elbilar – Dagens PS
Mattor av plastflaskor
Lunaz fortsätter också med traditionen att använda mattor vävda av återvunna plastflaskor. Materialen är inte bara hållbara, utan har enligt företaget ett lyxigt utseende som bibehåller DB6:ans majestätiska aura.
För att uppnå detta har Lunaz bland annat inarbetat biologiskt nedbrytbart kompositmaterial gjort av kasserade äggskal och nötskal i bilens instrumentbräda, växelspak och handtag.
Senaste nytt
Så lång är räckvidden
Den nya och hållbara DB6:an är utrustad med en helt elektrisk modulär drivlina, utvecklad av Lunaz och med battericeller och motorer från förstklassiga OEM-tillverkare. Detta ger bilen en räckvidd på 410 kilometer och 375 hästkrafter.
Den ursprungliga Aston Martin-modellen hade en bensintank på 4 liter och 282 hästkrafter.
Endast 1 788 exemplar
Lunaz spinn på Aston Martins klassiska bil är i nuläget endast i designstadiet, men enligt företaget ska den vara redo för produktion, skriver Business Magazine. Flera av de hållbara innovationerna har tidigare använts i andra bilar som man har byggt om.
“Som denna magnifika Aston Martin DB6 visar går det att skapa autentiska, verkligt lyxiga interiörer värdiga de mest kända märkena med material som har den minsta möjliga miljöpåverkan”, säger Lunaz grundare David Lorenz.
Den omvandlade bilen är ett av endast 1 788 exemplar som byggdes mellan 1965 och 1970, skriver Motor1.
Läs mer: Aston Martins aktier rasar på delårsrapport
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.