Dagens PS

Här är sportbilen Alpine A110 som elbil

omslagsbild alpine a110 eternité snett ovanifrån
Foto: Alpine
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 21 juli 2022Publicerad: 21 juli 2022

Sportbilar är ofta förknippade med låg vikt. Låg vikt är i sin tur ofta förknippat med körglädje. Det ställer till det för elbilar som i regel är betydligt tyngre än sina fossila syskon. Nu har den franska sportbilstillverkaren Alpine visat upp ett elektriskt koncept som visar vägen för märket.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sportbilar sedan 1955

Märket Alpine grundades 1955 och har sedan starten haft ett nära samarbete med Renault, som köpte upp sportbilstillverkaren i Dieppe 1973. Den sista bilen – som var en A610 – rullade av produktionsbandet 1995. Därefter byggdes inga bilar förrän Alpine år 2017 återupplivades i och med lanseringen av den nya A110.

Alpine fokuserar på renodlad körglädje genom att minimera vikten, och nu har det alltså blivit dags att tackla elektrifiering med den filosofin.

Mot en elektrisk framtid: Alpine A110 som elbil

Även om vissa sportbilstillverkare skonas från utsläppskraven gäller det inte alla. Alpine A110 E-ternité Concept, som bilen formellt heter, visades upp i samband med Frankrikes Grand Prix. Drivlinan är snodd från nya Renault Megane E-Tech men har modifierats för att få plats i A110.

Det största dilemmat som fransoserna har behövt tampas med är just batteriernas vikt. Batteripaketet väger 392 kilogram – att jämföra med en bensindriven Alpine som väger drygt 1000 kg – vilket inkräktar på lättviktsfilosofin.

Med det sagt har Alpine jobbat hårt för att reducera vikt på andra håll och den totala viktökningen är således 258 kg, vilket förblir en väldigt stor ökning i förhållande till tjänstevikten. Räckvidden är på 42 mil; frågan är vad den blir när man rastar bilen på landsväg.

Elektrifierande körupplevelse

Något annat som A110 E-ternité-konceptet visar upp är ett öppet tak. Att kombinationen av öppet tak och en elektrisk drivlina är väldigt trevlig har BMW i8 Roadster bevisat.

ANNONS

A110 i elektriskt utförande får 245 hästkrafter och 300 newtonmeter, som går ner i backen via bakhjulen. Bilen är även försedd med en ny tvåstegad dubbelkopplad växellåda. 0 till 100 kilometer i timmen avverkas på 4,5 sekunder och toppfarten är imponerande 250 knyck.

Oklart när eldrivna A110 kan börja produceras

Huruvida Alpine A110 E-ternité Concept kommer att sättas i produktion är ännu oklart. Den ser ut att vara väldigt nära produktionsklar, och det vore knappast orimligt att så är fallet. Viktfrågan kanske måste diskuteras ett par varv först bara.

Redan 2025 ska Alpine nämligen lansera en helt ny elsportbil av lättviktsslag, som de för närvarande utvecklar ihop med Lotus. Att namn som dessa ger sig in i elbilssvängen bådar gott för oss entusiaster.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]