Vi lär oss tidigt i livet att säkerheten kommer först. Särskilt i trafiken. När automatiserade system ska klara skivan åt oss lämnar dock tillförlitligheten mycket att önska.
Här är säkerhetssystemen som inte håller måttet
Mest läst i kategorin
Det ligger i tiden. Att hänge sig åt teknik. I någon mån kanske också underkasta sig den. För varför skulle vi inte utnyttja dess potential?
Det vore ju galenskap.
Så kommer de där stunderna av eftertankens kranka blekhet, som uppmärksammar oss på potentiella brister, och säger oss att vi kanske inte riktigt kan unna oss ett liv på autopilot än.
Förare vs teknik
Att det är vad som just nu sker i bilbranschen, vore att generalisera för mycket. Tydligt är dock att flera av biljättarna i framkant just nu brottas med glappet mellan teknik och människor.
I takt med att elektroniska system tar över utvalda köruppgifter från människor uppstår det nämligen en del kunskapsluckor.
Vad händer till exempel om du som förare inte är tillräckligt uppmärksam, och ett säkerhetssystem i sin tur inte vidtar de rätta åtgärderna för att få dig att agera i tid?
Inget system bra
Att detta sätter biltillverkare på prov visar en färsk studie från försäkringsbranschen som publicerades under tisdagen.
Där framgår det att endast ett av fjorton delvis automatiserade systemen som testats av Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, presterade tillräckligt bra.
Ytterligare två system bedömdes som “marginella”, medan resten fick betyget “dåligt”, rapporterar Fortune.
Inget system erhöll högsta betyg, det vill säga: “bra”.
Skälet till det är, enligt IIHS vd, David Harkey, det ovan nämnda. Att ytterst få system är rustade nog för “att hålla förarna fokuserade på vad som händer på vägen”.
Inte ens då, de bästa.
Bästa på marknaden
Bland de fjorton system som testats ingår nämligen några av marknadens främsta. Av dessa är det endast Teammate i Lexus LS, som fått ok.
Övriga system från bland andra Nissan, Tesla, BMW, Ford, Genesis, Mercedes-Benz och Volvo betygsattes alltså som undermåliga.
Ett stort problem. Särskilt som säkerhetssystemen gärna marknadsförs som fullt autonoma, utan att ta hänsyn till om föraren har koll på vägen framför sig, eller om deras händer vilar på ratten.
Det sänder enligt Harkey ut felaktiga signaler till bilägare och potentiella köpare.
“Det vi absolut inte vill är att förarna missförstår vad dessa system kan eller inte kan göra”, säger han.
Det är mot den bakgrunden den nya betygskalan från IIHS tagits fram.
BMW av annan åsikt
Trots alarmerande resultat på sina håll tycks dock vissa biltillverkare ta studien med ro.
Hit hör BMW som menar att de respekterar IIHS ansträngningar, men har en annan filosofi för hur dessa system bör övervaka förare.
Även Ford är skeptiska till IIHS resultat, men ska ta deras feedback under övervägande.
På andra sidan av körbanan finner vi Toyota som står bakom Lexus, och i sin tur säger att de tar hänsyn till IIHS betyg när de fastställer säkerhetsstandard.
De får medhåll av GM, Nissan, Mercedes och Volvo som alla ställer sig bakom institutets säkerhetsarbete.
Tesla har inte kommenterat saken, uppger The Wall Street Journal.
Läs även:
Robot parkerar och laddar din elbil
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.