När vi besökte Petersen Automotive Museum i Los Angeles fick vi beskåda en av historiens mest anmärkningsvärda kärror – Saddam Husseins Mercedes-Benz 600 Landaulet.
Här är Saddam Husseins Mercedes 600 Landaulet


Mest läst i kategorin


Så här ser en 600 Landaulet med det korta tygtaket ut. (Foto: Bonhams)
Ovanlig från start
Mercedes-Benz 600 – även kallad Grosser Mercedes – tillverkades mellan 1963 och 1983. Under den tiden tillverkades endast 2 677 bilar.
Av dessa var 2 190 i kort utförande, 428 var i långt utförande och endast 59, cirka 2 procent, var så kallade Landaulet-modeller.
Av dessa var mellan 15 och 20 varianterna med långt tak.
En Landaulet-modell är en limousin med ett cabriolet-tak för baksätet. Den fanns i två varianter – en med kort tygtak och en med långt tygtak.
Det långa tygtaket kallas ofta för presidenttaket eftersom den gör att baksätespassagerarna – i många fall statschefer när det kommer till 600 – kan vinka till sina anhängare samtidigt som de står på en piedestal.

Så här kan det se ut när potentater vinkar från en 600. (Foto: Mike Nelson)
Saddam Husseins faktiska kärra
Bilen i fråga, en 1978 års Mercedes-Benz 600 LWB Landaulet ägdes av Saddam Hussein och togs tillvara på efter USA:s invasion av Irak 2003.
Det sägs att den snoddes av en jordanier som körde bilen från Irak till Jordanien: en roadtrip som heter duga. Därefter köptes den av Petersen Automotive Museum.
Bilen väger ungefär 4 000 kilogram, är 6,4 meter lång och har hydrauliska fönster och dörrar. Den har gått 5 204 kilometer sedan 1978.
Den irakiska diktatorn konfigurerade bilen utefter hans oerhört specifika behov.
600:an är bepansrad, och på sidan finner man löpbrädor och handtag till hans vakter som kunde åka med i farten.
Bilen har dessutom två luftkonditioneringssystem, en för den främre kupén och en för den bakre – en sommar i Bagdad är inte direkt sval och skön.
På bagageluckan är det en hel del bucklor, en konsekvens av att vakterna satt på luckan med deras vapen i högst hugg. Det kan man sannerligen kalla för patina.
Det mest fascinerande är det faktum att bilen i fråga inte är renoverad och därmed helt i originalskick.
Det skicket är långt ifrån toppen men det är historiskt korrekt och kommer att förbli så. Det är en bit historia på fyra hjul.

Bilen i fråga har så kallade löpbrädor på sidan för livvakter. (Foto: Marcus Berggren)
Andra kända ägare
Saddam Hussein var inte den enda välkända ägaren av en Mercedes-Benz 600. Andra medlemmar av 600-klubben var Ferdinand Marcos (som hade fyra), Hassan den andre av Marocko, Hosni Mubarak, Kim Il-sung, Kim Jong-il och Kim Jong-un, Mao Zedong, Påven, och Silvio Berlusconi. Det finns betydligt fler statschefer med på listan men även en hel del kändisar.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.