Dagens PS

Här är nya Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3
Uppdaterade Volkswagen ID.3 ger ett mer avskalat intryck. (Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 01 mars 2023Publicerad: 01 mars 2023

Volkswagen ID.3 lanserades 2019 och var den första bilen att använda sig av koncernens, nu mycket populära, MEB-plattform. Det har blivit dags för en uppdatering så vi begav oss till Hannover för en närmare titt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Om du vid första anblick inte ser att det faktiskt rör sig om uppdaterade Volkswagen ID.3 är du inte ensam.

På plats i Hannover fick vi se bilarna bredvid varandra, något som accentuerade det faktum att de kosmetiska uppdateringarna är sparsamma.

Uppdateringarna uppenbarar sig inte direkt. (Foto: Martin Meiners)

Volkswagen ID.3 har mognat

Exteriört har Volkswagen städat upp ID.3 – bilen har vassare linjer och man har valt att städa upp stötfångaren. Dessutom har man tagit bort den svarta randen under framrutan, något som förlänger huven.

Aerodynamiken har dessutom optimerats och bilen har fått en taklinje i silver. Även klistermärkena på bilens D-stolpe har plockats bort. Enligt Volkswagen är det en fråga om att göra designen mer klassisk.

Baktill har lyktorna omarbetats och nu lyser även partiet på bakluckan upp, något som inte var fallet tidigare.

Rent mekaniskt är det inga skillnader – bilarna har samma elmotor på bakhjulen med 204 hästkrafter och 310 newtonmeter, men det kommer att dyka upp en hetare GTX-variant inom kort.

Volkswagen ID.3

Volkswagen har satsat på en försiktig uppdatering av exteriören. (Foto: Volkswagen)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Det är insidan som räknas

Det är på insidan som de största uppdateringarna har skett. Instrumentpanelen är ny och bilens tidigare 10-tums infotainmentskärm har uppdaterats till 12 tum, något som är standard.

Materialvalen är mjukare och Volkswagen har jobbat hårt med att öka kvalitetskänslan i bilen. Det innebär att dörrpanelerna inte längre domineras av hårdplast, något som märket fått kritik för.

Det är sannerligen något som märks och vårt första helhetsintryck var mer positivt än när det kommer till utgående generationen ID.3.

Materialvalen är dessutom mer hållbara – det finns längre inga djurmaterial utan i stället är det 70 procent återvunnet som gäller, en stor del som kommer från PET.

Även standardutrustningsnivån har ökat – det innebär att uppdaterade ID.3 får bättre stolar, den höga mittkonsolen, adaptiv farthållare och så vidare. Med andra ord har Volkswagen skalat ner mängden val.

De kommer även att erbjuda möjligheten att prenumerera på olika tjänster som exempelvis GPS, något Volkswagen kallar för Functions on Demand. Det är en ny trend i bilbranschen som mötts av mycket kritik, men enligt tyskarna är det bättre för bilens andrahandsvärde.

Det är insidan som fått sig den största uppdateringen. (Foto: Martin Meiners)

Räckvidd och laddning

ANNONS

En av de största nyheterna – som förvisso dök upp under slutet av förra året – är att den maximala laddeffekten har höjts till 170 kW, precis som i Volkswagen ID. Buzz.

Det gäller för ID.3 med det stora batteriet – på 77 kWh – som har en räckvidd på 546 kilometer enligt WLTP. Det finns även ett mindre batteri – 58 kWh – att tillgå vilket ger en räckvidd på upp till 426 kilometer.

För närvarande kostar en Volkswagen ID.3 med 58 kWh-batteriet från 486 900 kronor, vilket ger en indikation på vad den uppdaterade bilen kan komma att kosta.

Lansering beräknas till slutet av första kvartalet 2023.

Uppdaterade Volkswagen ID.3 lanseras under första kvartalet i år. (Foto: Volkswagen)

Läs även: Recension av Volkswagen ID.3

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]