Volkswagen ID.3 lanserades 2019 och var den första bilen att använda sig av koncernens, nu mycket populära, MEB-plattform. Det har blivit dags för en uppdatering så vi begav oss till Hannover för en närmare titt.
Här är nya Volkswagen ID.3
Mest läst i kategorin
Om du vid första anblick inte ser att det faktiskt rör sig om uppdaterade Volkswagen ID.3 är du inte ensam.
På plats i Hannover fick vi se bilarna bredvid varandra, något som accentuerade det faktum att de kosmetiska uppdateringarna är sparsamma.
Volkswagen ID.3 har mognat
Exteriört har Volkswagen städat upp ID.3 – bilen har vassare linjer och man har valt att städa upp stötfångaren. Dessutom har man tagit bort den svarta randen under framrutan, något som förlänger huven.
Aerodynamiken har dessutom optimerats och bilen har fått en taklinje i silver. Även klistermärkena på bilens D-stolpe har plockats bort. Enligt Volkswagen är det en fråga om att göra designen mer klassisk.
Baktill har lyktorna omarbetats och nu lyser även partiet på bakluckan upp, något som inte var fallet tidigare.
Rent mekaniskt är det inga skillnader – bilarna har samma elmotor på bakhjulen med 204 hästkrafter och 310 newtonmeter, men det kommer att dyka upp en hetare GTX-variant inom kort.
Senaste nytt
Det är insidan som räknas
Det är på insidan som de största uppdateringarna har skett. Instrumentpanelen är ny och bilens tidigare 10-tums infotainmentskärm har uppdaterats till 12 tum, något som är standard.
Materialvalen är mjukare och Volkswagen har jobbat hårt med att öka kvalitetskänslan i bilen. Det innebär att dörrpanelerna inte längre domineras av hårdplast, något som märket fått kritik för.
Det är sannerligen något som märks och vårt första helhetsintryck var mer positivt än när det kommer till utgående generationen ID.3.
Materialvalen är dessutom mer hållbara – det finns längre inga djurmaterial utan i stället är det 70 procent återvunnet som gäller, en stor del som kommer från PET.
Även standardutrustningsnivån har ökat – det innebär att uppdaterade ID.3 får bättre stolar, den höga mittkonsolen, adaptiv farthållare och så vidare. Med andra ord har Volkswagen skalat ner mängden val.
De kommer även att erbjuda möjligheten att prenumerera på olika tjänster som exempelvis GPS, något Volkswagen kallar för Functions on Demand. Det är en ny trend i bilbranschen som mötts av mycket kritik, men enligt tyskarna är det bättre för bilens andrahandsvärde.
Räckvidd och laddning
En av de största nyheterna – som förvisso dök upp under slutet av förra året – är att den maximala laddeffekten har höjts till 170 kW, precis som i Volkswagen ID. Buzz.
Det gäller för ID.3 med det stora batteriet – på 77 kWh – som har en räckvidd på 546 kilometer enligt WLTP. Det finns även ett mindre batteri – 58 kWh – att tillgå vilket ger en räckvidd på upp till 426 kilometer.
För närvarande kostar en Volkswagen ID.3 med 58 kWh-batteriet från 486 900 kronor, vilket ger en indikation på vad den uppdaterade bilen kan komma att kosta.
Lansering beräknas till slutet av första kvartalet 2023.
Läs även: Recension av Volkswagen ID.3
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.