BMW har precis dragit skynket av helt nya BMW 5-serie, där den stora nyheten för den svenska marknaden stavas i5 – alltså en helt elektrisk variant. Vi närvarade på världspremiären vid Comosjön i Italien.
Här är nya BMW i5 - märkets viktigaste modell
Mest läst i kategorin
Nya 5-serie blir den åttonde generationen i ledet, från det att den mycket viktiga modellen för BMW lanserades 1972.
Sportigare filosofi
Utseendemässigt har nya 5-serie tagit sig an en sportigare approach, en kontrast från det mer eleganta formspråket som tidigare varit kännetecknande för modellen.
Modellen har även växt på alla ledder och är nu över fem meter lång, att jämföra med 4,6 meter för den första generationen.
En mer digital upplevelse
Interiört har antalet knappar skalats ner, och nya 5-serie får mer eller mindre samma interiör som i senaste BMW 7-serie.
För första gången i en BMW får man även en helt vegansk interiör, ratten inkluderat.
Det finns emellertid inget tyg att tillgå – 7-serie erbjuder en kashmirinteriö – men det finns inga planer på att göra samma för 5-serien.
Instrumentpanelen och infotainmentsystemet består av en 12,3-tumsskärm samt en 14,-9-tumsskärm.
Hela upplevelsen ska enligt BMW vara mer digital och allt fler funktioner har överlåtits till skärmarna.
Elbil som toppmodell
Tills nya M5 kommer – som indirekt bekräftades på plats i Italien – stavas toppmodellen BMW i5 M60 xDrive.
Det rör sig alltså om en elbil med dubbla elmotorer – en på vardera axel – som pumpar ut 601 hästkrafter och 820 newtonmeter.
Det är nog för att ta sig till 100 km/h på 3,8 sekunder med en begränsad toppfart på 230 km/h.
Räckvidden är 516 kilometer enligt WLTP.
Fler alternativ
Utöver i5 M60 finns även den förväntade storsäljaren – åtminstone på den svenska marknaden – i5 eDrive40 – som nöjer sig med 340 hästkrafter och 430 newtonmeter.
100 km/h når man på 6 sekunder blankt och toppfarten är 193 kilometer i timmen.
Räckvidden är desto mer imponerande och är på 582 kilometer.
Det kommer även att dyka upp en fyrhjulsdriven variant av eDrive40.
Lättare laddning
Nya BMW i5 kan DC-laddas upp till 205 kW oavsett utförande medan AC-laddningen är 11 kW som standard och 22 kW som tillval.
BMW lanserar även en så kallad Plug & Charge-funktion, som alltså innebär att bilen sköter all debitering och autentisering per automatik så fort man har kopplat in laddkabeln i en publik laddare.
Den funktionen har stöd för fem olika leverantörer på en och samma gång.
Inte bara eldrift
Utöver i5 som är den viktigaste modellen på våra breddgrader lanseras även nya 5-serie i bensin- och dieselutförande.
Det är i form av bensin- och dieselmotorer med mildhybridteknologi och en nya åttastegad automatlåda.
Det går inte längre att köpa nya BMW 5-serie med manuell växellåda.
Den europeiska marknaden kommer att få fyrcylindriga 520i med 208 hästkrafter och 520d – både med bak- och fyrhjulsdrift – med 197 hästkrafter.
Det kommer även en nya sexcylindrig dieselmotor till nya 5-serie.
Utanför Europa kommer ännu fler drivlinor att erbjudas.
Det kommer dock även att erbjudas laddhybrider i Europa, men mer än så har inte kommunicerats.
BMW i5 kommer som kombi
På typiskt 5-serie-manér kommer även en kombivariant dyka upp under nästa år.
Det gäller alltså även i5 samt versionerna med förbränningsmotor.
Priser och lansering
För den svenska marknaden börjar BMW i5 eDrive40 på 815 000 kronor. M60-varianten kostar från 1 257 000 kronor.
Lanseringen är beräknad till oktober.
Läs även: Snart släpper BMW sin elektriska kombi
Läs även: Provkörning av BMW i4
Läs även: Provkörning av BMW i7
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.