Chevrolet Blazer började sitt liv 1969 i form av en fullstor suv och döptes om till Tahoe 1995. Det fanns även en liten pickis i form av S-10 Blazer som lanserades 1983 och tillverkades till och med 2012. Nu har det emellertid blivit dags för beteckningen att fästas på en helt ny elektrisk suv.
Här är helt elektriska Chevrolet Blazer
Mest läst i kategorin
Upp till 52 mils räckvidd
Chevrolet Blazer EV som modellen kommer att heta är tänkt att debutera i USA år 2024 och stoltserar med upp till 52 mils räckvidd.
Toppvarianten kommer att heta SS – vilket blir första gången den beteckningen syns på en elbil – och pumpa ut 565 hästkrafter och 879 newtonmeter.
Kommer eventuellt till Europa
Huruvida den nya eldrivna suven kommer till Europa förblir ännu oklart.
För närvarande säljer Chevrolet bara Corvette C8 i Europa men en elektrisk suv är tveklöst mer i linje med vad marknaden efterfrågar för att inte tala om att det är utsläppsmässigt mer gångbart i en volymbil.
Ford gick nyligen ut med att Bronco kommer till Europa vilket ändå ökar förhoppningarna kring en eventuell lansering av Blazer EV.
Helt elektriska till 2035
General Motors har som målsättning att bli helt elektriska till 2035, något som känns bestämt oamerikanskt med tanke på deras kundgrupp och nuvarande modellutbud.
Den nya elektriska plattformen – som även delas med Hummer EV – ska bjuda på en drös nya elektriska modeller, till och med en Corvette.
Många konkurrenter
Segmentet för elektriska suvar är knappast tomt. Högst upp på listan av konkurrenter finner man exempelvis Ford Mustang Mach-E men även europeiska alternativ som Audi Q4 och Volkswagen ID.4 finns, för att inte tala om asiater som Kia EV6 och Hyundai Ioniq.
Olika utföranden
Chevrolet Blazer EV kommer att kunna fås med fram-, bak-, och fyrhjulsdrift. I Europa finns det bara en bil som erbjuder samma flexibilitet och det är Mercedes Vito.
I SS-utförande kommer Blazer upp till 100 knyck på knappa fyra sekunder. Snabbladdning är möjligt upp till 190 kW. Även amerikanska polisen kommer ratta Blazer EV.
Priserna börjar på en dryg halv miljon SEK för den amerikanska marknaden.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.