Är du på jakt efter en ny elbil? Då har du fler valmöjligheter än någonsin tidigare. Men alla alternativ är inte lika övertygande.
Här är alla topprankade elbilar just nu
Mest läst i kategorin
Consumer Reports har testat cirka 50 elbilar det senaste året. Av dessa har endast 14 hamnat på deras rekommendationslista. Så, vilka elbilar är bäst enligt dem?
Här är vinnaren
Den absolut högst rankade elbilen är BMW iX. Den fick hela 84 av 100 möjliga poäng. Den tog även hem förstaplatsen i kategorin lyxiga el-suv:ar. Den slog Genesis GV60 (75 poäng), Lexus RZ (74 poäng), Audi Q4 e-tron (71 poäng) och Audi Q8 e-tron (70 poäng) med god marginal.
Senaste nytt
Behöver du komma billigare undan?
Men för de flesta är iX för dyr. När det gäller mainstream elbilar fick Hyundai Ioniq 6 imponerande 83 av 100. Vi körde Ioniq 6 förra året och blev totalt imponerade. Tyvärr har den ovanliga designen troligen hämmat försäljningen.
Consumer Reports säger att Ioniq 6 har bra köregenskaper, snabb DC-snabb laddning, en tyst kupé och ger “mjuk och snabb” acceleration. Men den är inte perfekt. Det finns klagomål om begränsad huvudhöjd i baksätet och fönsterreglage på mittkonsolen.
Kia får också bra betyg
Den näst högst rankade mainstream elbilen är Kia Niro Electric. Den fick 71 av 100 poäng.
Vill du sträcka budgeten lite? Då är BMW i4 det bästa valet i lyxbilsegmentet. Den fick också 83 av 100 poäng. Det placerade den före Porsche Taycan som fick 76 poäng.
Kia EV6 tog förstaplatsen i två-rads suv-kategorin med 77 av 100 poäng. Därefter kom den enda Tesla på listan, Model Y, som fick 72 poäng. Consumer Reports rekommenderar även Nissan Ariya och Ford Mustang Mach-E, som båda fick 70 poäng.
I tre-rads suv-kategorin var Kia EV9 ensam vinnare med imponerande 98 poäng.
Här är alla bilar i betygsordning, från sämsta till bästa.
Modell | Betyg | Listpris juli 2024 |
---|---|---|
Audi Q8 e-tron | 70 | 925 300 kronor |
Nissan Ariya | 70 | 553 200 kronor |
Ford Mustang Mach-E | 70 | 559 900 kronor |
Audi Q4 e-tron | 71 | 608 900 kronor |
Kia Niro Electric | 71 | 491 900 kronor |
Tesla Model Y | 72 | 554 170 kronor |
Lexus RZ | 74 | 610 900 kronor |
Genesis GV 60 | 75 | 640 000 kronor |
Porsche Taycan | 76 | 1 230 000 kronor |
Kia EV6 | 77 | 477 600 kronor |
Hyundai Ioniq 6 | 83 | 589 900 kronor |
BMW i4 | 83 | 609 900 kronor |
BMW iX | 84 | 819 900 kronor |
Kia EV 9 | 98 | 807 900 kronor |
Här är samma lista fast i prisordning.
Modell | Betyg | Listpris juli 2024 |
---|---|---|
Porsche Taycan | 76 | 1 230 000 kronor |
Audi Q8 e-tron | 70 | 925 300 kronor |
BMW iX | 84 | 819 900 kronor |
Kia EV 9 | 98 | 807 900 kronor |
Genesis GV 60 | 75 | 640 000 kronor |
Lexus RZ | 74 | 610 900 kronor |
BMW i4 | 83 | 609 900 kronor |
Audi Q4 e-tron | 71 | 608 900 kronor |
Hyundai Ioniq 6 | 83 | 589 900 kronor |
Ford Mustang Mach-E | 70 | 559 900 kronor |
Tesla Model Y | 72 | 554 170 kronor |
Nissan Ariya | 70 | 553 200 kronor |
Kia Niro Electric | 71 | 491 900 kronor |
Kia EV6 | 77 | 477 600 kronor |
Bäst i alla tester: 4 populära kompakta suvar
I det här testet tog vi fyra populära kompakta suvar och ställde mot varandra. Inga superstora skillnader i poäng mellan dem – men vi har ändå en
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.