EU:s hårda tullar på kinesiska bilar kan tända ett handelskrig som även drar in fläskkött och konjak i en allt hetare konflikt med Kina.
Handelskrig hotar Europa: Bilar, kött och sprit i skottlinjen
Mest läst i kategorin
Den 25 september smäller det. EU ska rösta om att införa kraftiga tullar på kinesiska elbilar. Ett beslut som kan förändra hela spelplanen i bilindustrin skriver Automotive news Europe.
Om förslaget går igenom, börjar tullarna gälla redan i november. Men allt hänger på om en kvalificerad majoritet – 15 medlemsländer som representerar 65 procent av befolkningen – röstar emot.
Kinesiska biljättar i fara
EU riktar nu in sig på stora namn som SAIC Motor, Geely (Volvos ägare) och BYD.
Dessa företag hotas av chocktullar på 36,3 procent, 19,3 procent och 17 procent – utöver den befintliga 10-procentiga tullen.
Tesla, som tillverkar bilar i Kina, hamnar också mitt i stormen med en extra tull på nära 8 procent.
Det ryktas att tullarna kan justeras något, men företagen darrar redan inför vad som väntar.
Senaste nytt
Handelskriget trappas upp
Det här är inte bara en omröstning.
Det är en del av ett brinnande handelskrig mellan EU och Kina.
Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, har anklagat Kina för att överösa Europa med billiga elbilar genom orättvisa statliga subventioner.
Kinas svar? Snabba motåtgärder. De har öppnat egna utredningar mot EU:s export av konjak, mejeriprodukter och fläskkött.
Förhandlingar har pågått, men kört fast. EU vägrar vika sig och kräver att alla lösningar måste följa WTO-reglerna och sätta stopp för de skadliga kinesiska subventionerna.
Läs också: Då kan Kina bli konjakens död. Dagens PS
Kinas handelsminister på väg
Nästa vecka avgörs mycket när Kinas handelsminister Wang Wentao landar i Europa. Han ska möta EU:s handelskommissionär Valdis Dombrovskis i ett försök att kyla ner konflikten.
Kina anser att EU:s åtgärder är rena protektionismen och hotar med motåtgärder om de inte når en överenskommelse.
De vill ha en paketlösning på alla konflikter – något EU hittills har sagt nej till. Samtidigt har Kina lämnat in en formell överklagan till WTO och anklagar EU för vedergällning.
Spanien och Tyskland på krigsstigen
Mitt i allt detta har Spaniens premiärminister Pedro Sanchez skakat om hela debatten.
Under sitt besök i Kina föreslog han att EU bör omvärdera sina planer på tullarna. Detta väcker många frågor om Spaniens egentliga ståndpunkt.
Tyskland, Europas bilstad har också försökt stoppa tullarna. Tyska biltillverkare som Volkswagen och BMW har högljutt varnat för de enorma konsekvenserna.
De sålde hela 4,6 miljoner bilar i Kina 2022 – och en handelskonflikt skulle bli en ekonomisk katastrof för dem.
Läs också: Kinas hämnd: Fläsket och konjaken hänger löst. Dagens PS
Bilindustrin står på spel
EU står inför ett avgörande vägskäl. Antingen skyddar de den europeiska bilindustrin från vad de ser som Kinas illojala konkurrens, eller så riskerar de att dra igång en handelskonflikt som kan få globala konsekvenser.
Spanien och Tyskland är mitt i stormens öga, och deras bilindustrier står på spel. Den 25 september blir dagen då Europas bilframtid avgörs.
Hyundai och GM i historiskt samarbete
Hyundai och GM i samarbete för kostnadseffektivitet. Inte först, men en viktig aktör i bilbranschens nya era. I en bransch där innovation och
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.