Svenska polisen jobbar febrilt med att hålla koll på alla utländska lastbilsekipage som rör sig innanför landets gränser. Ifall något inte stämmer begåtts kan polisen klampa lastbilarna.
Han körde ifrån polisen – i en lastbil
Mest läst i kategorin
Utländska ekipage brukar klampas tills det att sanktionsavgiften har betalats.
Kruxet är att det inte finns något lagstöd att klampa en lastbil i mer än 36 timmar, såvida bilen inte är i trafikfarligt skick.
Det rapporterar tidningen Proffs.
Under en vanlig rutinkontroll
Den 5 maj genomförde Västerås yrkestrafikgrupp en rutinkontroll av ett polskt ekipage som var på väg till Tyskland.
Det var bilinspektör Roger Ogemar som inspekterade frakthandlingar och noterade ett fel, något som kostade åkeriet 60 000 kronor i böter.
Mer specifikt rörde det sig om att chauffören körde så kallade cabotagetransporter – vilket är när man utför transporter utanför det land som man är registrerad – men som utlänning måste man i det fallet var anmälda som utstationerad.
Ännu mer i böter
Felet korrigerades snabbt, men åkeriet fick ytterligare 60 000 kronor i böter för tiden då chauffören inte var anmäld som utstationerad.
Totalt uppgick alltså sanktionsavgifterna till 120 000 kronor, vilket innebar att ekipaget skulle klampas till det att betalning inkommit.
Polsk lastbil på språng
Regelverket tillåter dock inte klampning i mer än 36 timmar såvida det inte rör sig om fordonsbrister.
Den polska chauffören informerades om att han inte fick lämna platsen innan betalning skett, men så fort klampen försvann gjorde även chauffören det.
När polisen åkte för att titta till lastbilen efter att betalning inte inkommit noterade man att chauffören hade försvunnit, troligtvis ur landet.
Bilinspektör Roger Ogemar tycker att det borde införas nya regler som gör att klampen endast tas bort när betalning inkommit, inte annars.
Läs även: Podcast – “vi körde lastbil hos Scania”
Läs även: Företag kör miljövänliga lastbilar – åker på skattesmäll
Läs även: Volvo fyrdubblade försäljningen av eldrivna lastbilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.