Vi har tidigare rapporterat om världens dyraste bil – en 1955 års Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé som gick för motsvarande 1,5 miljarder kronor. Men vem är egentligen köparen?
Miljardären som köpte världens dyraste bil
Mest läst i kategorin
300 SLR sägs vara den bästa racingbilen som aldrig raceade.
Totalt två tillverkades av Mercedes och en användes frekvent av Rudolf Uhlenhaut, som då var motorsportchef på Mercedes.
Det sägs att han vid ett tillfälle körde från München till Stuttgart på under timmen, en sträcka på 220 kilometer, för att hinna till ett möte.
Bilarna har förvarats av Mercedes och varit utställda på diverse evenemang världen runt.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24
Världens dyraste bil
Förra året bestämdes det att bilarna skulle säljas, en process som tog flera års bearbetning.
Auktionen hölls den 15 maj på Mercedes-Benz-museet i Stuttgart med en handfull budgivare, alla särskilt utvalda av det tyska märket.
Det hela anordnades av RM Sotheby’s och på plats fanns det endast en person som budade fysiskt – Simon Kidston, som var där på uppdrag av en kund.
Simon Kidston är en klassisk bilhandlare och journalist som under flera år jobbade på att övertala Mercedes att sälja 300 SLR.
Senaste nytt
En budgivning som heter duga
Budgivningen öppnade på motsvarande 796 miljoner kronor, ett nytt auktionsrekord.
Mindre än en timme senare var det hela avgjort och slutsumman blev hisnande 135 miljoner euro, 1,53 miljarder svenska kronor.
Köparen var den brittiska miljardären Sir James Arthur Ratcliffe, kallad Jim Ratcliffe, som ligger bakom företaget Ineos.
Drabbar ingen fattig
Han är god för 389 miljarder svenska kronor, varför ett bilköp på 1,5 miljarder inte ledde till några ekonomiska bekymmer.
Med köpet kommer en lång lista med förhållningsregler – exempelvis måste bilen lånas ut till Mercedes i viss utsträckning och ingen förutom Mercedes får jobba på bilen.
Sir James Arthur Ratcliffe får heller inte sälja bilen på många år.
Med andra ord kommer världens dyraste bil fortsätta att synas i rampljuset och användas precis som sig bör.
Läs även: Se när bilen för 1,5 miljarder kör så det ryker
Läs även: Så såldes bilvärldens Mona Lisa – Mercedes 300 SLR
Läs även: Oväntade toppinvesteringen – klassiska bilar
Läs även: Fem dyraste bilarna sålda 2022 – gick för 2,2 miljarder
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.