Det finns bilsamlare av alla slag och medan vissa har siktet inställt på en bred portfölj, finns det andra som snöar in sig på ett enda bilmärke. En av dessa var Fritz Schlumpf som älskade Bugattis.
Han köpte – och förlorade – 30 Bugattis
Mest läst i kategorin
Redan vid 22-års ålder – år 1928 – köpte Schlumpf sin första Bugatti.
Han tävlade med bilen och hade en dialog med Bugatti-fabriken.
Sådde ett frö
Tydligen blev Schlumpf så betuttad i Bugatti att han 29 år senare – 1957 – bestämde sig för att starta ett Bugatti-museum tillsammans med sin bror Hans.
De hade tjänat sina pengar på en framgångsrik bomullsfabrik och köpte en oanvänd fabrik i Mulhouse, Frankrike.
För att starta museet behövde de även större mängd Bugattis.
Senaste nytt
Jakten på bilar
1961 började Schlumpf sin jakt på Bugattis till museet.
Han använde sig av ett Bugatti-register för att komma i kontakt med olika ägare i syfte att försöka köpa bilarna.
En amerikan till undsättning
Schlumpf kom i kontakt med John W. Shakespeare som hade en samling bestående av 30 Bugatti-bilar som var förvarade i närheten av hans hem i USA.
Bugattis med mängdrabatt
Schlumpf erbjöd 70 000 dollar för alla 30 bilar. Shakespeare kontrade med ett motbud på 105 000 dollar.
Till sist möttes de på mitten och Schlumpf fick köpa de 30 bilarna för 85 000 dollar, motsvarande 10 miljoner kronor idag.
Trots att bilarna var i rätt risigt skick var det en bra deal – dessutom ingick transport av bilarna till Frankrike i priset.
För jämförelsens skull är det alltså ungefär en tredjedel av priset på en ny Bugatti Chiron idag.
Gick inte som planerat
1965 gick bröder Schlumpf ut med ett pressmeddelande där de kommunicerade att de skulle öppna ett nytt museum.
Det var dock under en period där den franska texilindustrin gick utför och deras tveksamma affärsbeslut gjorde att de två bröderna tvingades fly till Schweiz.
Bakom sig lämnade de alla bilar.
Bugattis hittades till slut
1977 hittades alla Bugattis som hade stått undangömda.
Det hela slutade dock med att en stor del av bilarna användes till att starta museet Cité de l’Automobile i Mulhouse, Frankrike.
Det anses vara ett av världens bästa bilmuseum.
Resterande Bugattis hamnade på Mullin Automotive Museum i Oxnard, Kalifornien.
Läs även: Svenska klassiker – Prins Bertils Bugatti 35
Läs även: Provkörning av Bugatti Chiron
Läs även: Bugatti kan redan renovera din Veyron
Läs även: Besök av Petersen Automotive Museum – ett måste för bilfantaster
Läs även: Besökt – bästa mässan i världen för klassiska bilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.