När BMW lanserade elbilen i3 gjorde de det med en räckviddsförlängare i form av en mopedmotor som agerade generator. Nu har en amerikan försökt att bygga ett liknande system till sin Tesla.
Han byggde om sin Tesla till hybrid: Orkar inte ladda
Mest läst i kategorin
Det är den amerikanska youtubern Matt Mikka som driver kanalen Warped Perception som installerat en generator på sin Tesla.
Anledningen sägs vara att han inte gillar att stanna och ladda, varför han installerade en egen räckviddsförlängare.
Långresa med Tesla
Det var innan en 300 mil lång roadtrip som Matt Mikka installerade en bensindriven generator på sin Tesla.
”Jag gillar min Tesla, men jag gillar inte att stanna och ladda” förklarar han i videon.
Det är tanken som räknas
Matt Mikka har utvecklat generatorn i fem års tid varav 1,5 år lades på att designa den.
Hur många timmar han måste spara på att inte ladda för att det ska ha lönats sig går den amerikanska youtubern inte in på.
Han kallar Teslan för “cordless”, det vill säga trådlös.
Ingen framgångssaga
Hur gick då hans 300-mila-resa i sin hemmabyggda Tesla Model S med räckviddsförlängare?
Imponerande nog lyckades han ta sig hela vägen utan att stanna och ladda.
Dock förbrukade bilen flera elektroner än vad generatorn producerade, vilket ställde till det.
Dessutom låter generatorn tillräckligt högt för att störa hela grannskapet.
Fick vänta på ladd ändå
I stället för sedvanliga laddstopp på Teslas Supercharger-nätverk fick han lägga 5–6 timmar per dag på att vänta på generatorn att ladda upp bilen.
Han blev dessutom stoppad av polisen för att han körde för långsamt, då han försökte hålla förbrukningen nere.
Även om tanken bakom är intressant kan man inte påstå att det gick särskilt bra.
Nya tag med sin Tesla
Med det sagt har Mikka redan lovat en uppdatering av generatorn, som alltså ska fungera bättre.
Huruvida generator till elbilar blir något i framtiden återstår att se, men det är något som redan gjorts av exempelvis BMW i3 och LEVC TX.
En klar fördel är att generatorn producerar nog med el för att man inte ska behöva stanna.
Mikka verkar dock ha glimten i ögat och ser projektet som en kul grej, snarare än något som ska ska bli kommersiellt gångbart.
Läs även: Miljöbov – tyska elbilar krossar Tesla i ny granskning
Läs även: Tesla planerar en till bilfabrik i Europa
Läs även: Tesla-ägare möter mardrömsnota efter kollision
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.