Riktiga originalbilar har ökat rejält i världen i den klassiska bilvärlden. Alla är dock inte lika förtjusta i patinerade kärror, något en man som renoverat sin Maserati A6G/54 nu fått erfara.
Jättemiss: Renoverade sönder en Maserati värd 23 miljoner
Mest läst i kategorin
Då och då läser man om hur en bil har hittats i en ladugård på den franska landsbygden efter att ha stått undangömd i ett antal decennier.
Exakt så var fallet med denna A6G/54, en av fyra tillverkade av Pietro Frua, som hittades i en fransk lada 2014, under en hög med böcker.
Det rapporterar amerikanska The Drive.
Patinerad pjäs
Bilens skick och patina berättade en historia som en sönderrenoverad bil inte kan matcha. I USA är det vanligt med bilar som är renoverade i den grad att de är i bättre skick än när de lämnade fabriken.
Det innebär att mycket av den historia och patina som en bil samlat på sig under åren helt enkelt går upp i rök. Med det sagt är inte alla bilar värda att behålla i originalskick.
Ägaren av denna Maserati A6G/54, bilsamlaren Jonathan Segal, ska nu totalrenovera bilen, något som möts av en hatstorm online.
Vissa hävdar att det är ”som att blästra Colosseum” medan andra kallar det för ”kriminellt”.
Som svar på tal säger Segal till kritikerna att ”de kan gå och köpa sin egen bil istället”.
Det går att följa bilens på hans Instagram-konto.
Senaste nytt
Maserati med en historia som heter duga
Det är dock emellertid inte bara en fråga om att Segal har köpt en bil från en fransk lada för att i sin tur renovera sönder den.
Den faktiska bilen i fråga – chassi 2140 – var med på Paris-mässan 1954. Vem den första köparen var är oklart, men 1959 köptes den av fransmannen Roger Baillon.
Kruxet var att Baillon hade för många bilar och för lite pengar. 1994 sålde familjen av några bilar från samlingen, men ställde två – denna A6G/54 och en Ferrari 250 GT – i en lada för att förvaras.
Där stod bilarna fram till 2014, då Roger Baillons son, Jacques, dog. Familjens samling på ungefär 60 bilar auktionerades då ut.
Ferrarin gick för 18,5 miljoner dollar medan Maseratin gick för 2,2 miljoner dollar, motsvarande 23,2 miljoner kronor.
Inte så enkelt
Det var alltså Jason Segal som köpte bilen 2014 och det krävdes tydligen inte mycket för att den skulle starta igen.
Segal bytte ut samtliga vätskor, bytte tändstift och några andra mindre komponenter och vips så startade bilen.
Därefter ställdes bilen ut på Concorso d’Eleganza Villa d’Este, och bilen kom tvåa under Pebble Beach Concours d’Elegance i klassen Postwar Preservation som kan översättas till efterkrigsbevaring.
Skicket på bilen blev dock allt sämre – lacken trillade av, och aluminiumkarossen började oxidera och elektrolyseras. ”Det började gå överstyr” förklarar Segal för The Drive.
Ingen framgång
Segal försökte sälja bilen i samband med Gooding & Companys Pebble Beach-auktion 2021, men utan framgång.
Därefter fick Segal nys om att hans favoritrenoveringsverkstad hade en öppning och vips så bestämde han sig för att renovera bilen.
Tanken är att Maseratin ska renoveras till samma skick som när den ställdes ut på Paris-mässan 1954.
Huruvida man tycker att renoveringen av en historiskt signifikant Maserati A6G/54 är som att svära i kyrkan eller inte får man själv ha en uppfattning om.
Men att sudda bort så mycket historia är onekligen sorgligt, inte minst när allt fler historiskt signifikanta bilar följer samma fotspår.
Segals målsättning är att återvända till Pebble Beach Concours d’Elegance och vinna, allt för att slå kritikerna på fingrarna.
Läs även: Provkörning av Maserati GranTurismo Folgore
Läs även: Provkörning av Maserati GranTurismo
Läs även: Så såldes bilvärldens Mona Lisa: Mercedes 300 SLR
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.