Med en främre halva från en Porsche 911 och ett akterparti skapat ur fria tolkningar, stal bröderna Iliya och Nikita Bridan hela showen i Florida.
Halv Porsche stal hela showen
Mest läst i kategorin
SEMA heter en av de mässor i världen, som nog mest av alla styr custombilbyggarnas universum.
En gång om året samlas eliten i de stora mässhallarna i Florida för att visa upp vilka trender och utseenden som gäller och som kommer dominera byggen de kommande åren.
Basen är självklart amerikansk med mängder av ombyggda klassiska jänkebilar från tidens alla hörn. Men ibland kommer det ett annat bygge som helt slår undan fötterna på alla andra.
Som i år.
Männen bakom Half11, som bilen heter, är bröderna Iliya och Nikita Bridan, som ville skapa en hyllning till 1960-talets vilda bilbyggarkultur.
Halv Porsche
Basen blev framdelen av en risig Porsche 911 från 1966, som bryskt fick skiljas från sin akterhalva. Ett nytt chassie byggdes ihop och sedan började brödernas vision att släppas fri.
Det hela är lite som en saga.
Bröderna föddes i Ukraina och växte upp där. När klimatet hårdnade, flydde familjen först till Turkiet för att sedan fortsätta till Kanada.
Drömmen blev sann
Bröderna, som dessutom är tvillingar, närde båda en dröm om att bli bildesigners. Utbildningen i Kanada var dock allt för dyr för föräldrarna att betala.
Grabbarna hittade då en motsvarande utbildning i Italien som var mer ekonomisk försvarbar. Det blev intensivt pluggande av italienska och sedan bildesignstudier på heltid.
Och just den grenen visade sig de båda vara riktigt bra på.
I dag driver de en egen design- och customshop I Kalifornien, där de förverkligar sina och andras drömmar. Och där Half11 är deras senaste realiserade vision.
Vad finns under huven?
Med Porsche i nosen blir du ju självklart nyfiken på maskineriet som sitter monterat bakom föraren. Är det troget originalet med en luftkyld maskin eller är den något annat som letat sig ombord?
“Eftersom vi bor i USA valde vi att stoppa i en av de bästa motorer som byggts”, säger Nikita Bridan och visar upp den Corvette LS3-maskin som sitter på plats under motorhuven.
Nu ska bilen säljas.
Att prissätta ett bygge som detta är närmast omöjligt. Bröderna har dock indikerat en prislapp runt sex miljoner kronor. Och får dom inte det, kan de tänka sig att åka omkring i bilen själva.
Ett inte helt dåligt alternativ det heller.
Läs också:
Han har kört sin Porsche i över 109 000 mil (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.