Ett av de mest hajpade elbilsbolagen har ansökt om konkursskydd efter att ha misslyckats säkra kapital och hålla produktionen igång.
Hajpade elbilsbolaget ansöker om konkursskydd


Mest läst i kategorin

Elbilstillverkaren Nikola Corp. har ansökt om konkursskydd enligt kapitel 11 efter att ha misslyckats med att hitta en köpare eller säkra nytt kapital.
CNBC rapporterar att detta markerar slutet på bolagets resa från en av Wall Streets mest hajpade uppstickare till ett företag i fritt fall.
Från börssuccé till bedrägeridom
Vid sin topp 2020 var Nikola ett av de mest omskrivna elbilsbolagen. Företaget värderades då till 30 miljarder dollar och ingick ett mångmiljardavtal med General Motors.
Aktien steg kraftigt i samband med att Nikola börsnoterades genom en så kallad SPAC-affär.
Men framgångssagan fick en abrupt vändning när analysfirman Hindenburg Research enligt CNBC avslöjade att bolaget överdrivit sin tekniska kapacitet.
I september 2020 publicerade Hindenburg en rapport som anklagade grundaren Trevor Milton för att ha gjort falska uttalanden om företagets teknologi för att driva upp aktiekursen och attrahera samarbeten med stora bilföretag.
Rapporten, med titeln “Nikola: How to Parlay An Ocean of Lies Into a Partnership With the Largest Auto OEM in America”, karakteriserade företaget som ett “invecklat bedrägeri byggt på dussintals lögner”.
Produktion utan lönsamhet
Skandalen ledde till att grundaren Trevor Milton tvingades avgå. 2022 dömdes han för värdepappers- och bedrägeribrott, efter att ha vilselett investerare om företagets teknologi och framtidsutsikter.
Efter skandalen försökte Nikola rädda verksamheten genom att producera helelektriska och bränslecellselektriska lastbilar.
Men produktionen blev aldrig lönsam. Sedan 2022 har bolaget endast tillverkat 600 fordon, varav flera återkallats på grund av tekniska problem.
Kapitalbrist sätter punkt
Nikolas sista försök att hitta en finansiell räddning misslyckades.
Vid tredje kvartalet 2024 hade bolaget endast 198 miljoner dollar i kassan – inte tillräckligt för att överleva längre än in på början av 2025.
Chapter 11 har genom åren hjälpt många stora företag att komma på fötter igen.
Med en sådan ansökan, likt den som Northvolt tidigare ansökte om, kan företaget fortsätta sin verksamhet under en omstruktureringsprocess, enligt Sveriges Radio.
Detta ger Nikola möjlighet att omförhandla sina skulder och eventuellt hitta nya investerare, samtidigt som ledningen behåller kontrollen över bolaget under processen.
Läs även: Timeout för elbilar 2025 – inte läge att byta till elbil nu. Dagens PS
Läs även: Värdekollaps för elbilar – Tesla värst drabbat. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
ANNONS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.