Dagens PS

Hajinspirerad teknik – så ska flyget bli grönare

Lufthansa jobbar med hajliknande material på deras flyg. Det har visat sig vara en succé för miljön. (Foto: Michael Probst/TT samt Getty Images. Fotot är ett montage)
Lufthansa jobbar med hajliknande material på deras flyg. Det har visat sig vara en succé för miljön. (Foto: Michael Probst/TT samt Getty Images. Fotot är ett montage)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 aug. 2024Publicerad: 28 aug. 2024

Flygindustrin får en oväntad hjälp från naturen i jakten på att minska utsläppen – inspirationen kommer från havets djup.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Flygindustrin står inför en stor utmaning – att minska sin klimatpåverkan.

Biltillverkare går snabbt över till el och hybriddrift, men för flygbolagen är det svårare. Elektriska flygplan och hållbara bränslen testas, men nu finns en ny lösning i luften: ett material som liknar hajskinn skriver Ars Technica.

Innovation från havets djup

Lufthansa, tillsammans med sina dotterbolag, har börjat använda en revolutionerande ytbeläggning på sina flygplan.

Det handlar om AeroSHARK, ett material som härmar den sträva ytan på hajskinn. Detta material minskar luftmotståndet på flygplanen, vilket gör att de kan flyga mer effektivt.

Resultaten hittills är imponerande.

På 17 flygplan har AeroSHARK redan installerats, och under över 100 000 flygtimmar har de här planen sparat mer än 6 000 ton bränsle. Dessutom har koldioxidutsläppen minskat med över 19 000 ton.

AeroSHARK visar sig vara en bra grej. Heja naturen. (Foto: Getty Images)
AeroSHARK visar sig vara en bra grej. Heja naturen. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Senaste nytt

Teknik från naturen

ANNONS

Hur fungerar det? Ytan på AeroSHARK är täckt av mikroskopiska ribbor, tunnare än ett människohår. De här ribborna minskar friktionen mellan flygplanet och luften genom att minimera turbulensen runt planet.

Det innebär att flygplanen kan flyga snabbare – med mindre bränsleförbrukning.

Lufthansa planerar att utrusta fyra Boeing-passagerarplan med detta material, vilket förväntas minska luftmotståndet med cirka en procent. Det kanske låter lite, men över tid och många flygningar gör det en stor skillnad.

Framtidens flygning

Denna teknik är direkt inspirerad av naturen. Hajar, särskilt mako-hajen, använder sina unika tandliknande strukturer, kallade dentiklar, för att minska motståndet i vattnet och simma snabbare.

Forskare har upptäckt att dessa dentiklar minskar både tryck- och friktionsmotstånd, vilket gör hajen till en otroligt effektiv simmare.

Det är fascinerande att se hur vi kan lära av naturen för att lösa dagens utmaningar. AeroSHARK är inte bara en liten innovation – det kan vara ett viktigt steg mot mer hållbart flyg.

Globala flygplatser i toppklass – här möts världen

I en globaliserad värld där gränser suddas ut och internationella resor blir allt vanligare, är flygplatser mer än bara platser för start och landning. De

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS