Volvo visar upp Pehr G Gyllenhammars sista tjänstebil – en röd Volvo 850 GLT med knallröd inredning. Dessutom avslöjas flera hemliga prototyper av 850-modellen.Nu fyller folkhemsfavoriten Volvo 850 30 år och hyllas med en utställning.
Gyllenhammars sista Volvo – här visas knallröda 850:n
Mest läst i kategorin
Volvo 850 fyller 30 år under 2021 och nu hyllas modellen med en specialutställning på Volvomuseet. Flera unika specialmodeller som aldrig tidigare har visats upp ställs ut.
Visades i Globen
Youngtimers blir allt populärare och bilsamlarna har börjat få upp ögonen för Volvo 850. Under många år var den Sveriges mest sålda bilmodell. Modellen avtäcktes den 11 juni 1991 i ett fullsatt Globen.
Bilen var på den tiden det största industriprojektet någonsin i Sverige. Namnet ”Project Galaxy” avslöjar vilka högtflygande planer Volvo hade.
Volvo 850 hade ingenting gemensamt med de gamla bakhjulsdrivna trotjänarna förutom Volvoemblemet. Den nyutvecklade femcylindriga motorn sattes på tvären tillsammans med växellådan på sidan om.
För ovanlighetens skull hade Volvo ansträngt sig för att göra 850 till en pigg och körglad bil, dessutom var avgasljudet var riktigt sportigt.
Det sägs att den första årsmodellen av 850 GLT har ett speciellt insug och det allra härligaste motorljudet. Inte undra på att det blev succé och att bilen hyllades i pressen.
Filade bort hörnen
Volvo 850 var ritad av legendariske designern Jan Wilsgaard. När Wilsgaard gått i pension togs beslutet att designen var alldeles för kantig. Volvo filade då av hörnen på den ursprungliga mer kantiga designen på 850.
Stötfångare och karossplåtar som gick att runda av utan att ändra på konstruktionen filades ner i alla hörn för att bilen inte skulle verka så kantig.
Modellen blev också den sista som togs fram med Pehr G Gyllenhammar som koncernchef för Volvo. Ett par år efter bilens lansering avgick han med dunder och brak efter den kraschade Renaultaffären.
Gyllenhammar: ”Ville ha fräck färg”
Men innan dess hann PG få en specialgjord 850 som tjänstebil. Precis som hans andra Volvobilar var den knallröd med matchande knallröd skinnklädsel som sytts upp av Volvos eget sadelmakeri. Till och med instrumentbrädan var draperat i rött läder. Även innertaket och backspegeln är knallröda.
– Jag ville ha en färg som var fräck, utmanande och hade nerv, har Pehr G Gyllenhammar tidigare berättat. I dag är han kritisk mot Volvo design och anser att bilarna hade bättre stil förr. I dag har PG slutat köra bil, men hans fru rattar en BMW.
”XC90 för ful och grov”
– Jag provkörde Volvo XC90, när den första varianten kom. Men…för det första var den ful. För det andra för grov. För det tredje hade man dålig utsikt när man satt i den. Jag tyckte inte om den – och inte min fru heller, har Gyllenhammar sagt han till TT.
Förutom Gyllenhammars röda bil visas sex andra unika bilar från 850-serien upp. För de flesta är det okänt att Volvo gjorde en laddhybrid av 850 redan 1995.
Bilen hade en trecylindrig motor och en elmotor på hela 121 hästkrafter. Räckvidden sägs ha varit riktigt revolutionerande och står sig bra än i dag.
En okänd prototyp är cabrioletversionen av 850 från 1993. Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm (”Nilssons Special Vehicles”) konstruerade och byggde konceptet 850 Cabriolet vårvintern
1993. Volvo förhöll sig dock kalla till det effektfulla initiativet eftersom planerna på egen produktion av kommande C70 Cabriolet (debut 1997) redan påbörjats.
En av de mest klassiska 850-versionerna är T5-R T-Gul, och en sådan visas förstås på utställningen. På Genèvesalongen 1994 lanserades 850-modellen som skulle få mest uppmärksamhet. Som ett utropstecken på hjul stod ”T-5R” verkligen ut i sin distinkt gula kulör.
Hade 240 hästkrafter
Specialmodellen var tänkt att tillverkas i en serie på 2 500 bilar. Den turboladdade motorn med laddluftkylare gav som mest 240 hästkrafter och vridmoment på maffiga 330 newtonmeter.
Världens lättaste Volvo 850 finns också med på museet. Volvo 850 ”September” byggdes 1993. Syftet med projekt “September” var att undersöka verktygstillverkning i kompositmaterial.
Hemlig superlätt prototyp
Den interna och hemliga konceptbilen visades i september 1993, därav smeknamnet “September”. Resultaten i detta projekt leder slutligen till att projektet “Lucia” (LWD) startas, vars tjänstevikt landar på rekordlåga 850 kg.
Den allra första framhjulsdrivna Volvon kan också beskådas. I september 1980 stod den första framhjulsdrivna prototypen G4 från Galaxyprojektet färdig. Bilen bröt mot flera Volvotraditioner: Den var framhjulsdriven, rolig att köra, hade innerutrymmena var som var goda samtidigt som yttermåtten hölls kompakta.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.