En gammal bil är oftast extra intressant om den har en rik historia. Vi har provkört en Bentley som slår de flesta vagnar på den fronten.
Grönans Bentley: Kört Hendrix, McCartney och Taube
Mest läst i kategorin
Det handlar om en vinröd Bentley S3 från 1965 som sedan den var ny har ägts av familjen Lindgren, som under många år också ägde och drev nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.
Bilen användes under många år i nöjesparkens tjänst, och kom då att skjutsa några av världens mest kända artister.
Problem med familjens Rolls-Royce
Berättelsen om familjen Lindgrens Bentley börjar i ljusgården på varuhuset NK i Stockholm, där bilen som ny stod utställd.
Familjen hade 1964 köpt en Rolls-Royce Silver Cloud, som utöver grillen är i stort sett identisk med Bentley S3.
Tyvärr föreföll Rollsen vara något av ett måndagsexemplar, och fick åka tillbaka till handlaren ett flertal gånger för diverse åtgärder och reparationer.
Till slut fick familjeöverhuvudet John Lindgren Sr. nog, och krävde att få bilen ersatt med en ny.
“Vi tar den som står på NK, annars får det vara” blev kravet till Rolls-Royce-importören, och så blev det också.
Bentley stället för Rolls
Att Bentley S3 är i stort sett identisk med Rolls-Royce Silver Cloud beror på att de två märkena under många år egentligen var samma företag.
Tanken var att Bentley-bilarna, genom märkets förflutna inom motorsport, skulle erbjuda en lite sportigare framtoning.
En Rolls-Royce var till för ägaren som för det mesta skjutsades runt av en chaufför, medan Bentley-bilarna köptes av de som ville köra själva.
I nöjesparkens tjänst
Att det blev just en Bentley och inte en Rolls-Royce för familjen Lindgren hindrade dock inte att det blev en hel del skjutsande med chaufför genom åren.
Bilen kom nämligen att användas för att skeppa runt de många artister som varje sommar uppträdde på Gröna Lunds scen.
Med världskändisar i baksätet
Världskändisar som Elton John, Paul och Linda McCartney, Miles Davis och Paul Anka har således stått på passagerarlistan genom åren.
Det har även svenska kändisar som Zarah Leander och ABBA.
I det Lindgrenska familjearkivet finns det även en bild på när Jimi Hendrix ligger utslagen i bilen efter en spelning.
Bentleyn var under en tid också känd som “Taube-bilen” i Stockholm, då Evert Taube brukade disponera den under de veckor han uppträdde på Gröna Lund.
En familjeklenod
Familjen Lindgren äger inte längre Gröna Lund, men den gamla Bentleyn har man kvar.
I dag ägs den av Alex Lindgren, som är den tredje generationen i familjen att förvalta bilen.
Alex fick ut Bentleyn på vägen igen efter drygt 15 år i dvala, och har en mängd personliga historier om bilen.
En av de häftigaste är att Bob Marley efter en spelning gav Alex sin gitarr i utbyte mot en skateboard.
Ett patinerat yttre
Anknytningen till alla de kändisar som har färdats i bilen känns starkare av att den aldrig har renoverats, utan bara fått kontinuerligt underhåll genom åren.
Bilen har förvisso lackats om vid ett tillfälle, men på nära håll ser man ändå att karossen har en del skav, repor och imperfektioner.
Skicket ger bilen ett väldigt genuint intryck, på ett helt annat sätt än om bilen hade varit topprenoverad.
Atmosfären invändigt med den klassiska instrumenteringen och de fint lackade valnötspanelerna bidrar till den känslan.
Det gör också faktumet att de fint insuttna lädersätena är orörda sedan tiden då några av världens mest legendariska artister färdades i bilen.
En avslappnad Bentley–upplevelse
Körupplevelsen i den gamla Bentleyn kan bäst beskrivas som majestätisk.
Sittande djupt i de mjuka läderfåtöljerna och med den stora, tunna ratten i händerna, blickar man ut över den långa huven mot kylarprydnaden längst där fram.
Den stora bilen får också ett fantastiskt mottagande från allmänheten när den glider förbi.
Oväntat lättkörd
Styrningen är lätt men lågt utväxlad, och det krävs därför många varv på ratten för att ta sig runt tighta gathörn.
Bromsarna tar också ett tag att vänja sig vid, och prestandan som den stora V8:an på 6,25 liter levererar är blygsam.
När man har vant sig är det emellertid inte några som helst problem att utan stress hänga med i modern stadstrafik.
Den sportiga känsla som Bentley-emblemet skulle framkalla märker man dock inte av bakom ratten.
Skriver bok om familjens Bentley
Att göra en bil med ett så pass rikt förflutet rättvisa i en text på några hundra ord är svårt.
Som tur är håller Alex på att arbeta med en bok där hela historien om familjen Lindgrens Bentley S3 och dess äventyr kommer att berättas.
Denna kommer tveklöst att platsa på läslistan för oss med ett intresse för gamla bilar och musikhistoria.
Läs även:
Miljövänlig lyx: Vi testar Bentley Flying Spur Hybrid
Rolls-Royce Phantom testad: Värd 8,5 miljoner?
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.