Alla anade att efterträdaren till SAAB 99 skulle bli en större bil. När den nya 9000 presenterades, överträffades dock alla förväntningar.
Svensk legendar firar 40 år på marknaden
Mest läst i kategorin
När gamla Saab 96 slutligen skulle få en efterträdare i slutet på 1960-talet, blev resultatet den helt nydanade Saab 99 som presenterades 1969.
En bil som inte bar några linjer av företagets äldre bilar, men som ändå var en Saab ut i fingerspetsarna.
Utvecklingen gick dock fort, och snart började ingenjörerna i Trollhättan att skissa även på 99:ans efterföljare.
För att hänga med på marknaden och kunna konkurrera med BMW och Mercedes, krävdes det ett stortag. Den nya bilen skulle både vara större och på alla sätt lyxigare än de folkbilar som Saab då hittills byggt.
Italienskt samarbete
För att snabbt få in en modern bil på marknaden, startades ett samarbete med italienska Lancia, som just hade påbörjat utvecklingen av en ny mellanklassbil.
Båda företagets ekonomier var då sisådär. Att gemensamt utveckla en ny plattform kändes därför smart på alla sätt.
Resultatet blev Lancia Delta i Italien och Saab-Lancia 600 i Sverige. En snabb och körvänlig utmanare till Volvo 340-serien.
Bilen talade ett nytt och rakare formspråk än den gamla 99:an, men mottogs tyvärr med måttligt intresse på den svenska marknaden.
Senaste nytt
Storasyster beställdes
Nya tider skulle dock komma.
Designern Giorgetto Giugiaro fick i uppdrag av de båda lekkamraterna Saab och Lancia att ta fram linjerna på en storasyster till 600-plattformen.
En större lyxigare sedan som skulle kunna tävla med marknadens stora killar.
Projektet var tänkt att fortsätta i samma anda som kring 600:an, men på grund av olika målbilder, skiljdes företagen åt innan bilen var färdig.
Mycket hade dock redan blivit gjort, och med avstamp i det gemensamma farvälet, utvecklade bolagen klart var sin variant av den påbörjade gemensamma plattformen.
Pampig premiärvisning
Saab var de som blev först klara.
Under stor pompa och ståt på Kolmårdens djurpark, avtäcktes den första Saab 9000 den 24 maj 1984.
Lancias version, som fick namnet Thema hade i sin tur premiär på hösten samma år, och därefter följde Fiat Croma och Alfa Romeo 164, som även de härstammade från samma plattform.
Den nya bilen överraskade alla.
En stor bil av internationell klass hade nu konstruerats av den lilla svenska biltillverkaren från Trollhättan.
Journalisterna lyfte bilen till skyarna och snart började de internationella priserna ramla in.
Saab 9000 Turbo 16 utsågs till ”Bästa Prestigebil 1985” av den franska tidningen L’Action Automobile – och det var bara början.
Anpassad för USA
Bilen hade också anpassats för att kunna slå sig in på den viktiga amerikanska marknaden och hade där redan klassats in i den största amerikanska personbilsklassen.
Saab var nu inne i storligan och kunde rikta in sig på att stjäla kunder från bland annat Audi 100, BMW 5-serien och Mercedes 280 – alla som placerats i en klass under Saab i USA.
Första leveranserna skedde på hösten 1984 med bilar klassade som modellår 1985. Genom åren kom sedan en mängd modeller och motoralternativ att erbjudas marknaden.
503 087 exemplar av Saab 9000 hann tillverkas innan den sista bilen lämnade fabriken 1998.
I dag är välvårdade exemplar av toppmodellerna av 9000 hett eftertraktade på marknaden. Hittar du en lågmilare i gott skick, är det bara att slå till.
Läs mer:
Om historien bakom det italienska samarbetet här.
Ingen räddning av SAAB-fabriken (Dagens PS)
SAAB-Lancia 600 – en storartad flopp (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.