Det var pukor och trumpeter när Renault Kangoo nummer 4 miljoner rullade ut från fabriken i franska Maubeuge.
Renault Kangoo: Bilen för både post och påve
Mest läst i kategorin
Den lätta smidiga mini-vanen Renault Kangoo har sedan den första bilen rullade av bandet 1997, blivit en monumental succé för Renault.
Bilen, som självklart är döpt efter den alerta, trevliga och snabba kängurun (på engelska Kangaroo) togs fram som ett fordon mellan den traditionella combin och den stora hantverkar-vanen.
En bil som skulle vara praktisk som få men utan att vara stor och klunsig.
Redan från starten formades Renault Kangoo så att den skulle fungera både som personbil och smidig hantverkarbil.
Personbilsvarianten blev bekvämt inredd och isolerad som en “vanlig” bil, medan hantverkarvarianten var en enklare variant med endast två framsäten och resten som ett oisolerat skåp.
Fyra generationer senare
Sedan dess har fyra generationer av den lilla smidiga bilen producerats med mängder av varianter för att fylla all de krav och önskemål som marknaden kommit med.
Den finns i dag med kort eller långt skåp, som pickup, med fyrhjulsdrift och med mängder av olika inredningsalternativ för både professionellt och privat användande.
Redan 2011 släppte Renault Kangoo Z.E. där efternamnet står för Zero Emission. Bilen var då mycket tidigt ute med ett eldrivet kommersiellt fordon, vilket också resulterade i utmärkelsen Van och the Year samma år.
400 per dag
I Renaults fabrik i franska Maubeuge rullar i dag 400 nya Kangoos ut ur fabriken varje dag – eller om du hellre vill: en ny bil var 90:e sekund.
Många bilar lackeras redan i fabriken i beställarens speciella kulör, vilket inte är något bekymmer. Lackverkstan har direkt tillgång till 370 olika kulörer, några speciellt framtagna till större kunder, som ett dussin statliga postbolag och budfirmor som är stora Kangoo-användare.
Kangoo som Popemobile
En av de mer överraskande Kangoo-användarna är Påven, som har en specialutrustad bil på sitt sommarställe som vardagsbil.
Läs mer:
Om den jubilerande arbetshästen här.
Då visas efterträdaren till Renault 5 (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.