En bilhandlare i Georgia, USA, har gått i konkurs efter att en federal myndighet avslöjat deras oetiska affärsmetoder.
GPS-övervakning och falska varningar: Bilhandlare lurade kunderna
Mest läst i kategorin
The Consumer Financial Protection Bureau (CFPB) anklagar US Auto Sales för att ha missbrukat GPS-styrda ”dödsknappar” på sålda fordon. Företaget som ägde bilhandlarkedjan kan dock komma undan utan att betala något till de drabbade kunderna, skiver Carscoops.
Svårt att få lån
Att köpa en bil med dålig kredit är svårt, oavsett var i världen man befinner sig. US Auto Sales marknadsförde sig som en lösning för de som hade svårt att få lån.
Räntorna var höga, bilarna hade ofta många mil på mätaren och priserna var inte de bästa. Men de sålde bilar till folk som nekades lån på andra ställen.
Senaste nytt
Missbruk av GPS-spärrar
US Auto Sales hade som mest 39 bilhallar i sydöstra USA och genererade över 4 miljarder kronor i intäkter genom att rikta sig till kunder med mycket låg kreditvärdighet.
Det kunderna inte visste var att US Auto Sales kunde stänga av deras bilar på distans.
Enligt CFPB stängde bilhandlarkedjan av bilar över 5 200 gånger medan kunderna var uppdaterade med sina betalningar. Dessutom ska de ha gjort det ytterligare 1 500 gånger efter att de uttryckligen lovat kunderna att de inte skulle göra det.
Stämning och rättsliga åtgärder
Dessa upptäckter är föremål för en omfattande stämning mot US Auto Sales. Enligt stämningen stängde bilhandlarkedjan av bilar felaktigt minst 7 500 gånger, vilket de själva erkänt.
En inkassochef för kedjan sa:
“Jag minns många kunder som berättade för mig att de var fast på Walmart eller inte kunde hämta sina barn eftersom deras bil var felaktigt avstängd.”
Utöver detta var bilhandlaren ansvarig för att skicka ut falska varningar till bilägare – över 71 000 gånger, enligt stämningen. Företaget ska ha vetat att dessa problem kunde åtgärdas, men ansåg att det skulle vara för dyrt. Som om det inte vore nog, dubbelfakturerade de också kunderna och drog in miljontals kronor genom felaktiga avgifter.
Bilhandlaren dömd sedan tidigare
I november dömde en federal domare US Auto Sales finansbolag, USASF Servicing, till att betala 42,6 miljoner dollar, motsvarande cirka 450 miljoner kronor, för missbruk av ”dödsknappar”, dubbelfakturering och andra brott mot konsumentskyddet. Men då hade företaget redan kollapsat, vilket ger väldigt lite hopp om att de drabbade kunderna kommer att få se några av dessa pengar.
Under tiden har företaget som äger US Auto Sales, Milestone Partners, uppenbarligen försökt att ta avstånd från skandalen och hävdat i minst en stämning att de inte bör hållas ansvariga för bilhandlarens handlingar. I slutändan kanske de konsumenter som skadats av US Auto Sales inte får en enda krona. Men om en dom går emot dem, finns det en chans att statliga medel kan täcka en del av skadan.
Monica portas från leasing: “Det är absurt!”
En kvinna i 80-årsåldern nekades plötsligt att leasa sin drömbil. Nu ifrågasätts leasingföretagets policy – är det åldersdiskriminering? Monica Ulfhielm,
Läs också:
Experten: Då kostar pension vid 65 dig 4 800 kronor – i månaden. News 55
Förslagen som kan förändra Sveriges elpriser. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.