Gordon Murray presenterade lillasyskonet till modellen T.50 i slutet av förra året. Nu har T.33 fått sig en tvilling i form av T.33 Spider.
Gordon Murrays mästerverk tappar taket
Mest läst i kategorin
T.50 är direkt inspirerad av McLaren F1, en av de mest berömda bilmodellerna genom alla tider, som även den är designad av Gordon Murray.
Den är även prissatt som den magnifika skapelsen den är, strax norr om 25 miljoner svenska kronor.
Tanken med T.33 är att den ska vara mer lättillgänglig, vilket den förvisso är, men med en prislapp på precis under 20 miljoner kronor är det inget lågprisflyg vi snackar om.
Nu har man tagit T.33 och gjort som Koenigsegg på samtliga av deras modeller, det vill säga göra taket avtagbart och möjligt att förvara i skuffen framtill.
T.33 Spider är byggd för föraren och ingen annan
Bakom kupén sitter en fyra-liters V12 utan överladdning. Totalt produceras 617 hästkrafter vid, håll i hatten, 10 250 varv/min och varvstoppet är hissnande 11 000 varv/min. Kraften skickas till bakhjulen via en sexväxlad manuell låda.
Murray berättade för Car and Driver att de var i processen att ta fram en automatiserad version av den manuella lådan, men insåg att en stor majoritet av kunderna suktade efter tre pedaler och att kunna ro genom växlarna på egen hand.
För T.33 Spider ligger ligger fokus helhjärtat på viktbesparing utan att göra sig av med det goda. En V12 är inte lätt, men den som sitter i T.33 Spider är en av de lättaste i världen på 178 kilogram.
Växellådan, som väger 85 kilogram, är också lättast bland jämförbara bilar.
Totalt sett väger T.33 Spider bara 18 kilogram mer än sin tvilling T.33 vilket är en enastående liten skillnad då cabrioleter traditionellt sett blir ordentligt mycket tyngre än sitt takförsedda dito.
T.33 Spider är inte en eftertanke
Många biltillverkare utvecklar en modell, för att några år senare lansera dess taklösa motsvarighet.
Det kan ofta betraktas som att cabrioleten framstår som något av en eftertanke, men så är åtminstone inte fallet för T.33 Spider.
Enligt Murray utvecklade man spidern först, och inte vice versa av anledningen att det är svårare att plocka bort taket från en bil än att addera ett.
Det medför även att de dynamiska förväntningarna man hade på modellen gällde för T.33 Spider.
Vridstyvheten i chassit är ännu bättre hos ordinarie T.33 vilket då egentligen kan ses som en bonus snarare än att T.33 Spider är en handikappad T.33.
Även den urläckra designen har anpassats och med ett luftintag som kanske snor åt sig några lockar lite då och då är det svårt att inte se hur en redan extraordinär upplevelse blir ännu bättre.
Jag menar, bara kolla på den. Detaljrikedomen och minimalismen samspelar på ett utsökt sätt.
T.33 Spider kommer att produceras i 100 exemplar och priset börjar på motsvarande 24 miljoner kronor.
Läs även: Till salu: Koenigsegg Regera – en svensk drömbil
Läs även: Unga driver försäljningen av manuella växellådor
Läs även: Fem dyraste bilarna sålda 2022
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.