Gruvindustrin, en av världens mest resurskrävande, är även den på väg mot en elektrifierad framtid. I Australien finns det företag som konverterar Toyota-bilar till eldrift när bilindustrin inte räcker till.
De gör det Toyota inte kan: Tillverkar Toyota-elbilar
Mest läst i kategorin
Toyota Hilux, en av världens mest robusta fordon, är ett populärt val i världens tuffaste hörn.
Ett exempel är gruvnäringen i Australien som ställer skyhöga krav på just robusthet och pålitlighet.
Toyota var sena på bollen
Just gruvnäringen gynnas av eldrift av flera anledningar.
Till att börja med är det gynnsamt för diverse gruvors hållbarhetstänk, samtidigt som att elbilar är betydligt mer lämpade för körning under jord.
Kruxet är att det inte direkt kryllar av elektriska pickupper, åtminstone inte som säljs på den australiensiska marknaden.
I USA finns det exempelvis Ford F-150 Lightning, Rivian R1T, och GMC Hummer EV.
I Australien erbjuds bara Maxus T90 – som även säljs i Sverige – samt konverterade Toyota Hilux-bilar.
Den privata sektorn levererar
Det finns alltså företag i Australien som konverterar Hiluxar, som i regel går på diesel, till eldrift för att användas i gruvnäringen.
Företaget, MEVCO, kan även konvertera Toyota Land Cruiser om man så önskar.
Problemet ligger dock inte i efterfrågan. Företaget har redan över 5 000 beställningar och har stängt orderböckerna för tillfället.
Det svåra är att hitta tillräckligt många bilar att konvertera.
Flera aktörer
Det är flera aktörer som är inblandade i hela projektet.
Medan MEVCO får fram de färdiga bilarna, men jobbar med underleverantörer som SEA Electric som ansvarar för själva utvecklingen av modellen, som kallas för MEVCO Hilux EV.
Toyota Australien är inte inblandade i projektet, men de har tidigare varit inblandande i att få fram en elektrisk Land Cruiser 70 för att användas i gruvnäringen, som är Australiens viktigaste industri.
Toyota med fyrhjulsdrift
MEVCO HIlux EV kommer att erbjuda bakhjulsdrift till en början, men en fyrhjulsdriven variant är snart färdig.
Bilen kan fås med ett 60 kWh-batteri med 26 mils räckvidd alternativt ett 88 kWh-batteri med 38 mils räckvidd.
I dagsläget köper inte MEVCO bilar direkt från Toyota utan motorer, något som gör att motorerna antingen måste säljas eller användas till annat.
Toyota visar att de fortfarande inte är med i matchen när det kommer till elektrifiering, särskilt när privata aktörer måste tillverka bilarna som Toyota inte kan.
Läs även: Hjulen fortsätter trilla av Toyotas elbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.