Dagens PS

Goodyears luftskepp testat: Le Mans 24h från ovan

Goodyear
Goodyear äger praktiskt alla luftskepp i hela världen. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 juni 2023Publicerad: 23 juni 2023

Vi brukar recensera bilar här på Dagens PS och Högsta Växeln, men ibland dyker helt andra möjligheter upp. I samband med Le Mans bjöds vid på en åktur i Goodyear Blimp – ett luftskepp, något som vi sent kommer att glömma.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Luftskeppet i fråga ägdes av det företag som praktiskt taget äger alla – hela sex stycken – luftskepp i hela världen – däcktillverkaren Goodyear.

I Europa drivs märkets luftskepp av tyska Zeppelin, medan de i USA är helägda av Goodyear själva.

Den första flygturen för Goodyear gjordes 1917, men lyckligtvis fick vi flyga med en modernare variant.

Goodyear

Undertecknads första (och förmodligen sista) gång i ett luftskepp. (Foto: Goodyear)

Goodyear

Luftskeppet syns från långt håll. (Foto: Marcus Berggren)

Uppmärksamhet en masse

Vår flygtur inleddes på ett franskt fält, i utkanten av Le Mans. Det var mitt under det pågående 24-timmarsracet, närmare bestämt under 100-årsjubileumet av det anrika loppet.

Flygturen skulle ta cirka 30–40 minuter och gå över banan, allt för bästa möjliga utsikt.

Under hela helgen kunde man se Goodyear-luftskeppet från marken och det är helt omöjligt att faktiskt missa det.

ANNONS

Exteriört ser det ut som en avlång luftballong medan själva hytten påminner om en helikopter på nära håll.

Det är inte någon liten pjäs heller – den är totalt 75 meter lång, 17,4 meter hög och 19,5 meter bred – vilket gör att den syns. Luftskeppet trivs bäst runt 300 meter, men kan flyga upp till 3 000 meter över marken.

Goodyear

Luftskeppet är enormt, inte minst för att logotypen ska synas. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Lyxigare än väntat

Interiört ser Goodyear-luftskeppet ut som ett flygplan, med väldigt få platser. Totalt får 14 passagerare plats, plus två piloter. Det finns en toalett ombord och fönsterna är enorma.

Cockpiten ser mer eller mindre ut som på ett modernt flygplan och piloterna beskrev körupplevelsen som ”magisk” och ”knepig ibland”.

Dessutom fanns det två fönster som var öppna ifall man får för sig att stoppa ut huvudet.

Ombordstigningsprocessen är knepig i det att luftskeppet är oerhört viktkänsligt på backen. Det innebär att man paras ihop två och två och kliver ombord i samma skede som de som har åkt innan kliver av.

Goodyear

Interiören påminner om ett flygplans, bara luftigare. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Hur fungerar det egentligen?

Goodyear-luftskeppet har tre fyrcylindriga motorer som pumpar ut 200 hästkrafter styck. Det finns en på vardera sida och en i bak. De på sidan kan justeras så att de genererar mer lyftkraft.

Själva ballongen har en volym på 8 425 kubikmeter och är fylld med helium.

Under kabinen finns en stor vattentank som kan tömmas ifall man vill dra ner på vikten och det finns luftpåsar inne i ballongen som hjälper till med manövrering.

Goodyear

Kabinen påminner om en helikopter utifrån. (Foto: Marcus Berggren)

Tyst som en mus

När man väl är uppe på marschhöjd får man promenera runt fritt i kabinen. Det finns öppna fönster och det enda man hör är vindens susande, ett surr från luftskeppets motorer – men häftigast av allt – alla racingbilar på Le Mans som kör för kung och fosterland.

I övrigt finns det ingen turbulens eftersom luftskeppet helt enkelt är för långsamt. Hela ekipaget manövrerar i sakta mak och känns rätt trögt. Landning sker alltid rakt in i vinden.

Rent generellt får man känslan av att Goodyears luftskepp jobbar i symbios med vinden, något som gör att flygupplevelsen är oerhört behaglig.

ANNONS
Goodyear

Luftskeppspilot är inget man blir i första taget. (Foto: Marcus Berggren)

Goodyear Blimp är en lugn droska

Det är ett fantastiskt lugn som infinner sig när man susar omkring över marken med vinden som bästa vän.

Luftskeppet följde den 13,626 kilometer långa banan och vi fick beskåda det berömda långloppet från ovan, vilket tveklöst gav oss en unik vinkel.

På vissa sportevenemang – särskilt i USA – används Goodyears luftskepp för att filma sportevenemang till TV.

I fallet Le Mans hade luftskeppet dock inte klarat det då det endast kan flyga 22 timmar i sträck innan det måste tankas.

Goodyear

Att få beskåda Le Mans 24h från ovan var otroligt häftigt. (Foto. Marcus Berggren)

Ett minne för livet

Att åka luftskepp är något undertecknad sent kommer att glömma. Sensationen av att glida genom luften utan att det låter en massa är riktigt härligt.

ANNONS

Att man fick höra racingbilar under ett pågående Le Mans 24-timmars gjorde det hela än mer speciellt. Att dessutom få beskåda dessa racingbilar på förvånansvärt nära håll var även det en makalös upplevelse.

Vill man ha ett eget luftskepp får man punga ut över 200 miljoner kronor, vilket gör Goodyears luftskepp till det dyraste fordon vi har recenserat. Det råkar även var det mest lugnande.

Goodyear

Efter avklarad flygtur får man ett “diplom”. (Foto: Marcus Berggren)

Goodyear Blimp (2023)
Motor: 3 st. 2-liters fyrcylindriga motorer, totalt 600 hästkrafter
Toppfart: 125 km/h
Maxhöjd: 3 000 meter
Flygtid: 22 timmar
Vikt: 9 077 kg (tom)
Antal passagerare: 14
Besättning: 2 piloter, 3 markpersonal
Mått (längd/höjd/bredd): 75/17,4/19,5 meter
Pris: Från 235 000 000 SEK

Läs även: Podcast: “Rapport från Le Mans 24-timmars”
Läs även: 
Efter 58 års väntan: Ferrari vinner Le Mans 24h – igen
Läs även: 
Däckstest: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS