Dagens PS

Goodyear testar däck som inte ens existerar

Det här är simulatorn som kan testa däck som ännu inte finns lika exakt som på en bana. (Foto: Goodyear)
Det här är simulatorn som kan testa däck som ännu inte finns lika exakt som på en bana. (Foto: Goodyear)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 jan. 2025Publicerad: 16 jan. 2025

Det är kostsamt att testköra däck men nu kan Goodyear testköra dem i simulator, innan däcken ens existerar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Förr i tiden betraktades däck som mystiska ting, med hemliga gummiblandningar och komplicerade arrangemang av ståltråd och textil. Idag vet vi betydligt mer om hur däck fungerar, i alla fall däcktillverkare som Goodyear. De har samlat in så mycket testdata att de nu kan simulera däck med tillräcklig noggrannhet för att korta ner utvecklingstiden avsevärt.

Simulering – en lång historia inom däckutveckling

Användningen av simulering inom däckforskning och -utveckling har en lång historia. Chris Helsel, Goodyears tekniska chef, anställdes redan 1996 som en del av ett litet team som arbetade med datorsimulering av däck, skriver Ars Technica.

Chris Helsel
Chris Helsel Vice vd för globala verksamheter och teknisk chef, Goodyear. (Foto: Goodyear)
Chris Helsel Chris Helsel Vice vd för globala verksamheter och teknisk chef, Goodyear. (Fot

“På Goodyear 1996 kändes det nästan som att vi var sena på bollen när det gällde det vi kallar finita elementanalyser, vilket i princip innebär att man bryter ner en stor struktur i små delar”, säger Helsel.

ANNONS

Senaste nytt

Komplexa problem kräver avancerade lösningar

Komplexiteten i problemet ska inte underskattas. “Ett däck deformeras 40 procent varje gång det roterar, så den enorma mängden förskjutning, eller förändring, gör att dessa element förskjuts, och det orsakar numerisk instabilitet”, förklarar Helsel.

Utöver detta måste modellen också ta hänsyn till hur däcket rullar och hur det interagerar med fälgen. Och glöm inte att simuleringen även måste ta hänsyn till slitbanemönstret och de små lamellerna som ger grepp.

Från kontaktfläckar till snösimuleringar

ANNONS

På 90-talet försökte Goodyear använda tekniken för att förutsäga saker som formen på kontaktfläcken mellan däck och väg. Nu kan de modellera däck med fullständig precision, inklusive i olika klimatförhållanden.

“Till och med snö, vilket är ett riktigt utmanande problem på grund av snöns frakturmekaniska aspekt”, säger Helsel.

“Snö ansluter, sedan bryts den isär. Det är ett riktigt utmanande numeriskt problem.”

De behöver inte bilar eller banor, eller däck för den delen. (Foto: Goodyear)
De behöver inte bilar eller banor, eller däck för den delen. (Foto: Goodyear)

Kör på nya däck innan de existerar i verkligheten

Simuleringen av däck sträcker sig nu mycket längre in i däcktestprocessen. Goodyear använder simulatorer – liknande de som används inom motorsport – för att utföra dynamiska däcktester utan att någon behöver byta däck på ett testfordon.

“När man tar den däckmodell som Chris beskrev och den höga precisionen i fordonsmodellen och sätter in dem i en körsimulator, är problem nummer ett att man vill att den ska köras i realtid. Man vill att människan ska känna att det är en verklig simulering”, förklarar Steve Rohweder, vice vd för teknikutveckling på Goodyear.

Simulatorcenter i Akron och Luxemburg

Goodyear har nu två dynamiska simulatorcenter, ett i Akron, Ohio, som öppnade 2021, och ett andra i Luxemburg, som öppnade 2024.

ANNONS

Vinsten är att det nu går mycket snabbare att iterera under utvecklingen.

“I slutet av 90-talet kunde man räkna med ett halvdussin – kanske upp till tio – fysiska iterationer där man faktiskt beställer en form, tillverkar däck och testar dem. Om man inte fick resultatet, fick man arbeta sig tillbaka”, säger Helsel.

Enorm besparing av tid och resurser

Med tiden har simuleringen av däckets fotavtryck gjort det möjligt för Goodyear att halvera detta, “och sedan vi verkligen har drivit på den här högre precisionen i däckmodelleringen och nu in i simulatorn, har vi halverat det igen”, säger Helsel.

Nu, när man arbetar med en biltillverkare med däck för en specifik modell, “behöver vi i princip bara en bygg- och testbekräftelse fysiskt , så vi är nere på ett”, säger Helsel.

Det är en stor besparing – kanske så många som 13 000 däck och 10 000 mil testkörning som annars skulle behövas innan allt godkändes.

Dödsfälla i trafiken – nu kan LED-lampor förbjudas

Bländande LED-lampor i bilar orsakar debatt. Är de en trafikfara eller framtidens ljus? 216 krockar på ett år väcker oro. Debatten om LED-lampornas vara

Läs också:
Nu går svenska pensionspengar till Kronofogden istället: “Miljonbelopp”. News 55

EQT jagar topposition i Asien och Europa. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS