I dagsläget är M en väsentlig del av BMW som varumärke och på senare år har modellerna duggat tätt. 2022 är således ett viktigt år för tyskarna, och just M var huvudämnet i samband med årets upplaga av Goodwood Festival of Speed, där vi naturligtvis närvarade.
Exklusivt från Goodwood: BMW M firar 50 år


Mest läst i kategorin
Bokstaven M är troligtvis en av bilvärldens mest ikoniska, åtminstone om man talar om beteckningar. 1972, för exakt 50 år sedan, grundades BMW M som en förlängning av märkets motorsportdivision.
BMW:s närvaro på Goodwood är lika påtaglig som Nigels Mansells mustasch; framför Goodwood House finns en staty som visar upp en rad M-bilar.

Från vänster till höger: i4 M50, M1, M5 CS. (Foto: BMW)
En uppvisning av rang
Det anordnas även en uppvisning som heter duga under eventets samtliga dagar – det inleddes med en fyrverkerishow av nyårskaliber för att sedan ackompanjeras av en kör som sjunger opera för kung och fosterland.
Därefter bjöds det på uppvisning av diverse ögonstenar, däribland 3.0 CSL som var M:s första racingbil samt M1 som var den första bilen med M-beteckning.

M1 var märkets första bil med M-beteckning. Här syns den i racingutförande. (Foto: Marcus Berggren)
Ett patinerat stall
På plats i samband med festivalen har BMW 16 bilar, samtliga finns i listan nedan, som de använder för att ha med i backtävlingen som är fartfestivalens kärna.
Målsättningen är att ta sig upp för backen på snabbast möjliga tid vilket bjuder publiken på en chans att beskåda historiska ögonstenar i fullt brass.

McLaren F1 är bestyckad med en V12 från BMW varför den är med och firar att M fyller 50. (Foto: Marcus Berggren)

Racingbilen BMW V12 LMR var ingen framgångssaga för BMW men de är coola som tusan. (Foto: Marcus Berggren)
Även nyheter på plats
BMW tog även tillfället i akt att presentera nya – och mycket efterlängtade – M3 Touring – och även M4 CSL utöver hela (M)odellprogrammet, inklusive nya iX M60. Att de siktar på att hålla på i minst 50 år till råder det alltså inga tvivel om.

M3 Touring har varit rejält efterlängtad . (Foto: Marcus Berggren)

M3 Touring debuterade även i MotoGP-utförande. (Foto: Marcus Berggren)

M4 CSL är den råaste M4 som finns att beställa. (Foto: Marcus Berggren)
BMW M-bilar på plats på Goodwood
3.0 CSL (1974)
3.0 CSL (1975)
320 Turbo Group 5 (1978)
M1 Procar (1979)
Sauber-BMW M1R (1981)
Brabham-BMW BT50 (1982)
635 CSI (1983)
Brabham-BMW BT52 (1983)
March-BMW GTP (1986)
M3 E30 Group A (1987)
M3 E30 DTM (1989)
M3 E30 Sport EVO (1990)
2x McLaren F1 GTR LT (1997)
V12 LMR (1999)
Z4 GT3 (2014)

Brabham-BMW BT52 byggdes på endast sex veckor inför Formel 1-säsongen 1983. (Foto: Marcus Berggren)

635 CSI rastades i de europeiska sportvagnsmästerskapen. (Foto: Marcus Berggren)

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.