Visste du att GM en gång ägde Saab, Hummer och Pontiac? Dagens PS gräver i biljättens historia och de märken som gått i graven.
GM:s kyrkogård – bilmärken som gått i graven
Mest läst i kategorin
General Motors, GM, är en av de verkliga giganterna i den amerikanska bilindustrin. Men även jättar kan göra misstag, och genom åren har GM begravt en hel del bilmärken vilket Slashgear tar upp.
Vissa har fallit i glömska, medan andra fortfarande väcker nostalgiska känslor hos bilentusiaster.
Vi tar en titt på några av de märken som GM valt att skrota.
Oldsmobile – från pionjär till pensionär
Oldsmobile var en gång en av GMs stjärnor. Märket köptes upp redan 1908 och var länge en av företagets storsäljare. Tänk dig, på 1980-talet sålde Oldsmobile över en miljon bilar per år.
Men framgångarna varade inte för evigt.
På 1990-talet började försäljningen sjunka, och trots tappra försök med modeller som Alero, Aurora och Bravada-suven gick det inte att stoppa raset. År 2004 var sagan över, och Oldsmobile lades ner.
Pontiac – muskelbilarnas fall
Pontiac är ett annat klassiskt märke som fått stryka på foten. Märket har sina rötter i Oakland Motor Car, som GM köpte 1909.
På 1920-talet lanserades den första Pontiac-bilen, och på 1930-talet tog Pontiac över helt från Oakland.
Pontiac blev en ikon för amerikanska muskelbilar under 1960- och 70-talen, med legendariska modeller som GTO, Trans Am och Firebird. Men i början av 2000-talet började försäljningen dala, och när GM drabbades av ekonomiska problem 2008 blev Pontiac ett offer för sparåtgärderna.
Märket lades ner 2010.
Saturn – udda fågel som flög sin kos
Saturn var lite av en udda fågel i GM-familjen.
Bilarna var mindre och mer bränslesnåla än de typiska amerikanska bilarna och påminde mer om japanska modeller.
Saturn skapades faktiskt just för att konkurrera med japanska importbilar.
Märket blev en succé, och 1994 var Saturn bland de tre mest sålda bilarna i USA. Men i mitten av 2000-talet tappade Saturn fart, och 2010 var det dags att säga adjö.
Orsakerna till nedläggningen är oklara, men dålig ledning, problem med fackföreningar och en förändrad marknad kan ha spelat in.
Hummer – från krig till konkurs
Hummer var en suv som tog världen med storm på 1990-talet. Bilen var baserad på det militära fordonet Humvee.
Det sägs att Arnold Schwarzenegger bidrog till Hummers popularitet genom att köpa en Humvee och bygga om den för civilt bruk.
GM köpte Hummer i slutet av 1990-talet, och i början av 2000-talet var Hummer en riktig statussymbol, trots en prislapp på nästan en miljon kronor i dagens penningvärde.
Men Hummer kritiserades för sin höga bränsleförbrukning, och när andra tillverkare lanserade mer bränslesnåla suv:ar sjönk försäljningen.
Hummer lades ner 2010 i samband med GMs rekonstruktion. Märket har dock återupplivats som en eldriven pickup under GMC.
Saab – svenskt äventyr som slutade i krasch
GM:s köp av Saab 1987 var en stor nyhet. Saab hade tillverkat bilar sedan 1950-talet och var populärt i både Europa och USA.
GM hoppades kunna rädda Saab från ekonomiska problem, men efter köpet minskade intresset för märket.
GM försökte sälja Saab under rekonstruktionen 2009 och hittade en köpare i det holländska företaget Spyker. Men GM behöll en del av aktierna i Saab och stoppade senare en försäljning till ett kinesiskt företag. Saab gick i konkurs 2011.
GM har onekligen en brokig historia. Företaget har skapat några av världens mest ikoniska bilar, men har också tvingats lägga ner många bilmärken genom åren. Det är en påminnelse om att även de största företagen kan göra misstag, och att bilindustrin är en tuff bransch.
Läs även:
Bilhandlare under press – vinstmarginaler rasar. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.