Amerikanska General Motors (GM) är en av världens största bilkoncerner, men har en pinsamt liten andel av den europeiska marknaden. På hemmamarknaden går det dock bättre än någonsin, med undantag för koncernens elbilar.
GM säljer som aldrig förr – men inte många elbilar
Mest läst i kategorin
GM har planer på att äntra den europeiska marknaden, något vi blev varse om i samband med årets upplaga av Le Mans 24h.
Många försök
GM har under åren gjort ett antal försök att penetrera den europeiska marknaden med sina amerikanska bilmärken.
Ett exempel är modellen Cadillac BLS – mer eller mindre en Saab 9-3 med Cadillac-emblem – som vid lanseringen 2005 var tänkt att ta kontinenten med storm.
Så blev emellertid inte fallet, och den enda av företagets amerikanska modeller som har sett någorlunda framgång på den europeiska marknaden är Corvette.
I hemlandet på andra sidan Atlanten är verkligheten emellertid en annan, och den über-amerikanska tillverkaren verkar sälja fler bilar än vad de kan tillverka.
Senaste nytt
Efterfrågan så det räcker och blir över
Enligt nyhetsbyrån Reuters är efterfrågan av GM:s modeller på den amerikanska marknaden enorm.
Flaskhalsen i sammanhanget verkar vara takten som jättekoncernen lyckas transportera bilar till återförsäljare. Problemet ligger alltså i logistiken mellan fabriken och kunderna, snarare än någonting annat.
”Vi säljer (nästan) alla bilar som vi tillverkar”, förklarar Rory Harvey, märkets chef för Nordamerika.
Elbilar inte lika heta
Koncernens senaste elbilar stavas GMC Hummer EV och Cadillac Lyriq, två bilar som inte har presterat så väl som märket önskar.
I fallet Hummer sålde GM bara 47 enheter under årets andra kvartal, medan det såldes 1 348 Cadillac Lyriq under samma period.
Just elbilarna – inte minst Lyriq – är viktiga för koncernens framgång på den europeiska marknaden.
En stor anledning till att märkets senaste elbilar inte levereras i samma utsträckning som önskat är på grund av problem med Ultium-plattformen, vilket GM Authority tidigare har rapporterat om.
Läs även: Saaben ingen ville ha
Läs även: GM vill att du kör amerikanskt: Le Mans först ut
Läs även: Corvette C8 provkörd – Amerikas nya superbil?
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.