Dagens PS

GM EV1 var världens första moderna elbil

GM EV1
General Motors EV1 var den första elbilen utvecklad för att vara just en elbil. (Foto: Wikipedia)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 08 feb. 2023Publicerad: 08 feb. 2023

Elbilar må framstå som ett nytt fenomen men faktum är att de har varit på tapeten i över 100 års tid. Det dröjde emellertid till 1996 innan den första funktionsbyggda elbilen utvecklades – GM EV1.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen inspirerades av märkets konceptbil Impact som visades upp 1990.

Kaliforniens officiella ”myndighet för ren luft” bestämde att de sju största tillverkarna i USA – däribland GM – var tvungna att tillverka åtminstone en elbil för att få fortsätta sälja bilar i Kalifornien.

ANNONS

Det resulterar alltså i General Motors EV1, som blev den första bilen i modern historia som utvecklades och byggdes från grunden för att vara en elbil.

Tidigare elbilar var strikt baserade på redan befintliga fossilmodeller, en taktik som används än idag.

GM EV1

Bilarna kunde laddas upp till 6,6 kilowatt. (Foto: Wikipedia)

Bara leasing

GM EV1 gick endast att leasa och gjordes tillgänglig för kunder i Los Angeles, San Francisco, Sacramento, Phoenix och Tucson.

Kunderna blev automatiskt deltagare i en undersökning som gick ut på att ta reda på hur realistiskt det är med en elbil i vardagen på vissa inhemska marknader.

GM EV1

Tyvärr skrotades nästan alla bilar. (Foto: Wikipedia)

ANNONS

Totalt tillverkades 1 117 GM EV1 och modellen lades ner 2002 och nästan alla bilar togs tillbaka av GM för att skrotas.

Trots att kunderna var nöjda med sina elbilar ansåg General Motors inte att marknaden för elbilar var lönsam, vilket resulterade i att de ville förstöra samtliga bilar.

Totalt 40 bilar levererades till museum och dylikt med deras drivlinor inaktiverade. Den enda fungerade EV1:an donerades till Smithsonian-museet.

Det finns cirka 40 GM EV1 på diverse museum runtom i världen. (Foto: Wikipedia)

ANNONS

Senaste nytt

GM EV1 var före sin tid

General Motors EV1 hade en räckvidd på upp till 228 kilometer beroende på vilket batteri som nyttjades.

De tidiga modellerna hade ett batteri på mellan 16,5 och 18,7 kilowattimmar vilket gav en räckvidd på upp till 89 kilometer.

Senare bilar hade nickelbatterier på 26,4 kilowattimmar som gav en räckvidd på upp till 228 kilometer. Bilarna kunde laddas upp till 6,6 kilowatt.

Bland 90-talet ovanligaste bilar finner man en fungerande GM EV1. Enligt rykten står det en övergiven GM EV1 i ett parkeringshus i Atlanta, Georgia, USA.

ANNONS

Så här såg det ut när bilarna hade tagits tillbaka av GM. (Foto: Wikipedia)

Läs även: Redan 1911 hade elbilen 34 mils räckvidd
Läs även:
Nu kan GM fixa din Tesla

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]