Elbilar må framstå som ett nytt fenomen men faktum är att de har varit på tapeten i över 100 års tid. Det dröjde emellertid till 1996 innan den första funktionsbyggda elbilen utvecklades – GM EV1.
GM EV1 var världens första moderna elbil
Mest läst i kategorin
Bilen inspirerades av märkets konceptbil Impact som visades upp 1990.
Kaliforniens officiella ”myndighet för ren luft” bestämde att de sju största tillverkarna i USA – däribland GM – var tvungna att tillverka åtminstone en elbil för att få fortsätta sälja bilar i Kalifornien.
Det resulterar alltså i General Motors EV1, som blev den första bilen i modern historia som utvecklades och byggdes från grunden för att vara en elbil.
Tidigare elbilar var strikt baserade på redan befintliga fossilmodeller, en taktik som används än idag.
Bara leasing
GM EV1 gick endast att leasa och gjordes tillgänglig för kunder i Los Angeles, San Francisco, Sacramento, Phoenix och Tucson.
Kunderna blev automatiskt deltagare i en undersökning som gick ut på att ta reda på hur realistiskt det är med en elbil i vardagen på vissa inhemska marknader.
Totalt tillverkades 1 117 GM EV1 och modellen lades ner 2002 och nästan alla bilar togs tillbaka av GM för att skrotas.
Trots att kunderna var nöjda med sina elbilar ansåg General Motors inte att marknaden för elbilar var lönsam, vilket resulterade i att de ville förstöra samtliga bilar.
Totalt 40 bilar levererades till museum och dylikt med deras drivlinor inaktiverade. Den enda fungerade EV1:an donerades till Smithsonian-museet.
GM EV1 var före sin tid
General Motors EV1 hade en räckvidd på upp till 228 kilometer beroende på vilket batteri som nyttjades.
De tidiga modellerna hade ett batteri på mellan 16,5 och 18,7 kilowattimmar vilket gav en räckvidd på upp till 89 kilometer.
Senare bilar hade nickelbatterier på 26,4 kilowattimmar som gav en räckvidd på upp till 228 kilometer. Bilarna kunde laddas upp till 6,6 kilowatt.
Bland 90-talet ovanligaste bilar finner man en fungerande GM EV1. Enligt rykten står det en övergiven GM EV1 i ett parkeringshus i Atlanta, Georgia, USA.
Läs även: Redan 1911 hade elbilen 34 mils räckvidd
Läs även: Nu kan GM fixa din Tesla
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.