Dagens PS

Glömd konceptbil: Volvos garageprojekt

Konceptbilen som byggdes för hand av en svensk som som jobbade på Koenigsegg. (Foto: Volvo)
Konceptbilen som byggdes för hand av en svensk som som jobbade på Koenigsegg. (Foto: Volvo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 sep. 2024Publicerad: 30 sep. 2024

För tjugo år sedan, närmare bestämt på SEMA Show 2005, presenterades en minst sagt unik Volvo-konceptbil: T6 Roadster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots att den stod på Volvos officiella monter, hade företaget själva ingenting med bilen att göra.

Bilen var nämligen designad och handbyggd av den tidigare Volvo-anställde Leif Tufvesson, i hans eget garage.

Det här är en bil som verkligen älskar eller hatar. Du får bedöma själv. (Foto: Volvo)
Det här är en bil som du verkligen älskar eller hatar. Du får bedöma själv. (Foto: Volvo)

Redan 1998 satte Tufvesson igång projektet. Han kombinerade delar från olika Volvomodeller med egentillverkade komponenter. Hans vision var att skapa en svensk hot rod, enligt Supercars.net.

En konceptbil vi nästan glömt

Volvo bidrog med en reservdelsbil till Tufvesson, men han började med att bygga T6:ans rörformade ram runt motorn och växellådan.

Motorn, en 2,9-liters rak sexa med dubbla turbo hämtad från en S80, och en femväxlad Geartronic automatlåda som drev bakhjulen.

Motorn, placerad bakom baksätena, trimmades från 268 hästkrafter till “runt 300”.

Ett hopplock av diverse. (Foto: Volvo)
Ett hopplock av diverse. (Foto: Volvo)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Handformad skönhet

Tufvesson formade större delen av karossen själv, av 0,6 tum tjocka aluminiumplåtar. Inspirationen till formerna hämtades från olika Volvomodeller, i ett försök att skapa en klassisk roadster som stack ut.

Volvo P1800, PV444 och XC70 influerade bakhuven (som öppnas för att kyla motorn när motorrummet når en viss temperatur), bakljusen och grillen, medan S60, C70 och S80 hjälpte till att definiera sidorna.

Igen, man älskar eller hatar den. Vi ska inte lägga våra värderingar i din mun. (Foto: Volvo)
Igen, man älskar eller hatar den. Vi ska inte lägga våra värderingar i din mun. (Foto: Volvo)

Men visst måste han ha tittat lite på Plymouth Prowler för inspiration?

Plymouth Prowler, som senare döptes om till Chrysler Prowler, är en sportig produktionsbil med retrodesign. Bilen tillverkades och marknadsfördes mellan 1997 och 2002 av DaimlerChrysler och baserades på en konceptbil från 1993 med samma namn. 
(Foto: Bring a trailer)
Plymouth Prowler, senare känd som Chrysler Prowler, var en sportig bil med en design som blickade bakåt i tiden. DaimlerChrysler tillverkade och sålde denna unika modell mellan 1997 och 2002. (Foto: Bring a trailer)

Interiör lånad från S80

Även interiören lånade flitigt från S80. Säten, växelspaksknopp, pedalställ och instrument – placerade i mitten av instrumentbrädan – kom alla från sedanen. Som kronan på verket monterades en speciell S60-ratt, som med största sannolikhet inte skulle godkännas av dagens jurister eller säkerhetsexperter.

Hot Rods brukar har mätarna i mitten så här, precis som biltillverkarna göra i dag med de stora digitala skärmarna. (Foto: Volvo)
Hot Rods brukar har mätarna i mitten så här, precis som biltillverkarna göra i dag med de stora digitala skärmarna. (Foto: Volvo)
ANNONS

Egentillverkad fjädring och bromsar

Tufvesson snålade inte på detaljerna.

Han byggde till och med de viktiga A-armarna själv, vilket gav bilen en riktigt följsam fjädring både fram och bak. Fjädringen var dessutom lite extra speciell med specialgjorda bladfjädrar i kolfiber. För att få till den perfekta styrkänslan kortade han ner ett styrställ från en Volvo S80.

Bromsarna var minst lika imponerande, med rejäla skivor och sexkolvsok fram, hämtade från en C70. Bak behöll han bromssystemet från S80. Och för att toppa det hela rullade bilen på stora 20- och 22-tumsfälgar som gav en rejäl dos attityd.

Från Volvo till Koenigsegg

Tufvessons tid på Volvo var kort. Han började 1995 och tillbringade bara sex månader som tekniker på företagets forsknings- och utvecklingsavdelning innan Christian von Koenigsegg värvade honom.

Under sin tid hos den svenska superbilstillverkaren, där Tufvesson arbetade sig upp från mekaniker till att bli ansvarig för företagets utvecklingsavdelning, påbörjade han bygget av T6:an.

Volvo blev imponerade

Han fångade Volvos uppmärksamhet med några bilder på sitt projekt, vilket imponerade biltillverkaren. Anne Belec, vd för Volvo Cars i Nordamerika i slutet av 2005, sa att när företaget såg “den detaljnivå och kvalitet som Leif lagt ner i det här fordonet, visste vi att det hade en plats på montern på SEMA”.

ANNONS

Prisbelönt och utställd

T6:an vann Hot Rod Magazine’s utmärkelse “Årets Hot Rod” 2004, innan den ställdes ut på Volvos monter på SEMA Show bredvid XC70 AT.

Tufvesson stannade bara sex år hos Koenigsegg innan han fokuserade på sitt designföretag Caresto.

Fakta om Volvo T6 Roadster

  • Modell: Volvo T6 Roadster (konceptbil)
  • År: Presenterad 2005
  • Skapare: Leif Tufvesson (tidigare Volvo-anställd)
  • Byggplats: Tufvessons garage
  • Motor: 2,9-liters rak sexa med dubbla turbo (från Volvo S80), trimmad till ca 300 hk
  • Växellåda: Femväxlad Geartronic automatlåda
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Kaross: Handgjord av 0,6 tum aluminiumplåtar
  • Designinspiration: Volvo P1800, PV444, XC70, S60, C70, S80
  • Interiör: Lånat från Volvo S80 (säten, växelspak, pedaler, instrument)
  • Fjädring: Helt oberoende fram och bak, specialtillverkade bladfjädrar i kolfiber
  • Bromsar: Sexkolvsok och 13-tums skivor fram (från C70), S80-bromsar bak
  • Fälgar: 20 tum fram, 22 tum bak
  • Utmärkelser: “Hot Rod of the Year” 2004 (Hot Rod Magazine)
  • Kuriosa: Ställdes ut på Volvos monter på SEMA Show 2005 bredvid XC70 AT

Läs även:

Svenska chocken: Tesla större i Sverige än Volvo. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS