För tjugo år sedan, närmare bestämt på SEMA Show 2005, presenterades en minst sagt unik Volvo-konceptbil: T6 Roadster.
Glömd konceptbil: Volvos garageprojekt
Mest läst i kategorin
Trots att den stod på Volvos officiella monter, hade företaget själva ingenting med bilen att göra.
Bilen var nämligen designad och handbyggd av den tidigare Volvo-anställde Leif Tufvesson, i hans eget garage.
Redan 1998 satte Tufvesson igång projektet. Han kombinerade delar från olika Volvomodeller med egentillverkade komponenter. Hans vision var att skapa en svensk hot rod, enligt Supercars.net.
En konceptbil vi nästan glömt
Volvo bidrog med en reservdelsbil till Tufvesson, men han började med att bygga T6:ans rörformade ram runt motorn och växellådan.
Motorn, en 2,9-liters rak sexa med dubbla turbo hämtad från en S80, och en femväxlad Geartronic automatlåda som drev bakhjulen.
Motorn, placerad bakom baksätena, trimmades från 268 hästkrafter till “runt 300”.
Senaste nytt
Handformad skönhet
Tufvesson formade större delen av karossen själv, av 0,6 tum tjocka aluminiumplåtar. Inspirationen till formerna hämtades från olika Volvomodeller, i ett försök att skapa en klassisk roadster som stack ut.
Volvo P1800, PV444 och XC70 influerade bakhuven (som öppnas för att kyla motorn när motorrummet når en viss temperatur), bakljusen och grillen, medan S60, C70 och S80 hjälpte till att definiera sidorna.
Men visst måste han ha tittat lite på Plymouth Prowler för inspiration?
Interiör lånad från S80
Även interiören lånade flitigt från S80. Säten, växelspaksknopp, pedalställ och instrument – placerade i mitten av instrumentbrädan – kom alla från sedanen. Som kronan på verket monterades en speciell S60-ratt, som med största sannolikhet inte skulle godkännas av dagens jurister eller säkerhetsexperter.
Egentillverkad fjädring och bromsar
Tufvesson snålade inte på detaljerna.
Han byggde till och med de viktiga A-armarna själv, vilket gav bilen en riktigt följsam fjädring både fram och bak. Fjädringen var dessutom lite extra speciell med specialgjorda bladfjädrar i kolfiber. För att få till den perfekta styrkänslan kortade han ner ett styrställ från en Volvo S80.
Bromsarna var minst lika imponerande, med rejäla skivor och sexkolvsok fram, hämtade från en C70. Bak behöll han bromssystemet från S80. Och för att toppa det hela rullade bilen på stora 20- och 22-tumsfälgar som gav en rejäl dos attityd.
Från Volvo till Koenigsegg
Tufvessons tid på Volvo var kort. Han började 1995 och tillbringade bara sex månader som tekniker på företagets forsknings- och utvecklingsavdelning innan Christian von Koenigsegg värvade honom.
Under sin tid hos den svenska superbilstillverkaren, där Tufvesson arbetade sig upp från mekaniker till att bli ansvarig för företagets utvecklingsavdelning, påbörjade han bygget av T6:an.
Volvo blev imponerade
Han fångade Volvos uppmärksamhet med några bilder på sitt projekt, vilket imponerade biltillverkaren. Anne Belec, vd för Volvo Cars i Nordamerika i slutet av 2005, sa att när företaget såg “den detaljnivå och kvalitet som Leif lagt ner i det här fordonet, visste vi att det hade en plats på montern på SEMA”.
Prisbelönt och utställd
T6:an vann Hot Rod Magazine’s utmärkelse “Årets Hot Rod” 2004, innan den ställdes ut på Volvos monter på SEMA Show bredvid XC70 AT.
Tufvesson stannade bara sex år hos Koenigsegg innan han fokuserade på sitt designföretag Caresto.
Fakta om Volvo T6 Roadster
- Modell: Volvo T6 Roadster (konceptbil)
- År: Presenterad 2005
- Skapare: Leif Tufvesson (tidigare Volvo-anställd)
- Byggplats: Tufvessons garage
- Motor: 2,9-liters rak sexa med dubbla turbo (från Volvo S80), trimmad till ca 300 hk
- Växellåda: Femväxlad Geartronic automatlåda
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Kaross: Handgjord av 0,6 tum aluminiumplåtar
- Designinspiration: Volvo P1800, PV444, XC70, S60, C70, S80
- Interiör: Lånat från Volvo S80 (säten, växelspak, pedaler, instrument)
- Fjädring: Helt oberoende fram och bak, specialtillverkade bladfjädrar i kolfiber
- Bromsar: Sexkolvsok och 13-tums skivor fram (från C70), S80-bromsar bak
- Fälgar: 20 tum fram, 22 tum bak
- Utmärkelser: “Hot Rod of the Year” 2004 (Hot Rod Magazine)
- Kuriosa: Ställdes ut på Volvos monter på SEMA Show 2005 bredvid XC70 AT
Läs även:
Svenska chocken: Tesla större i Sverige än Volvo. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.