Dagens PS

Glöm rattar och pedaler: Här är robottaxin Verne

Verne tar bort ratt och pedaler för en sömlös upplevelse. (Foto: Verne)
Verne tar bort ratt och pedaler för en sömlös upplevelse. (Foto: Verne)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 juni 2024Publicerad: 27 juni 2024

Verne är robottaxin utan ratt och pedaler, men med ett tak som ser ut att kunna ta oss till en helt ny dimension.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inte ens en vecka efter att Bugatti presenterade sin nya V16 hybrid-drivna Tourbillon, avslöjar vd Mate Rimac ytterligare en ny bil från ett annat nystartat företag.

Denna gång är det Verne robottaxi, en helt autonom taxi, skapad av tidigare Rimac-anställda, som ska börja rulla 2026.

The Verge skriver om detta men även andra medier som Autocar och Top Gear.

Uppkallad efter Jules Verne, författaren som Rimac säger “föreställde sig mänsklighetens potential genom fantastiska resor”, har Verne en charmig design och imponerande ingenjörskonst.

Upplev en ny dimension med Vernes runda panoramatak. (Foto: Verne)
Upplev en ny dimension med Vernes runda panoramatak. (Foto: Verne)

Tre snubbar leder Verne robottaxi

Mate Rimac grundade Verne tillsammans med två av sina “närmsta kollegor” från Rimac: Marko Pejković, tidigare Chief Strategy Officer på Rimac, är vd för Verne, och Adriano Mudri, tidigare Director of Design på Rimac, är Chief Design Officer på Verne.

Bilen presenterades vid nya Rimac Campus strax utanför Zagreb, Kroatien, där utvecklingsarbetet ägde rum.

ANNONS
Njut av Vernes futuristiska design och bekväma interiör. (Foto: Verne)
Njut av Vernes futuristiska design och bekväma interiör. (Foto: Verne)
ANNONS

Senaste nytt

Gjord för städerna

Verne robottaxi är byggd på ett specialanpassat chassi, utvecklat i samarbete med autonomiföretaget Mobileye.

Mobileye Drive autonoma systemplattform inkluderar kameror, lidar och radarsensorer, vilket gör Verne anpassad för olika miljöer, vägtyper, väderförhållanden och lokala körstilar. Primärt är Verne tänkt för tätare stadsmiljöer, men den kan mer än så.

Verne: En robottaxi som tar dig till nya höjder. (Foto: Verne)
Verne: En robottaxi som tar dig till nya höjder. (Foto: Verne)

Men är den inte lite söt?

Till skillnad från andra futuristiska autonoma fordon som ser mer dystopiska än utopiska ut, är Verne riktigt söt och har en form vi inte sett tidigare.

Verne är en tvådörrars kompaktbil med en dramatiskt kilformad front, som om en Lamborghini-näsa sattes på en futuristisk Renault Twingo.

ANNONS
Hoppa in i Verne och låt teknologin köra dig. (Foto: Verne)
Hoppa in i Verne och låt teknologin köra dig. (Foto: Verne)

Alla autonoma sensorer är väl integrerade och framträdande i designen, och fronten ser ut som ett stort, upplyst leende.

Mudri säger att företaget har tagit bort “människodrivna” fordonsfunktioner som sidospeglar och vindrutetorkare, vilket förbättrade aerodynamiken och gjorde bilen lättare att rengöra.

Maxad nyttjandegrad i Vernes robottaxi

De stora skjutdörrarna på båda sidor avslöjar en tvåsitsig kabin som gör det busenkelt att hoppa i och ur bilen utan att hindra trafiken.

Mudri påpekar att 90 procent av resorna beställs av en eller två personer, vilket gjorde det perfekt för designers och ingenjörer att maximera interiörutrymmet genom att skapa en tvåsitsig bil.

Njut av Vernes futuristiska design och bekväma interiör. (Foto: Verne)
Njut av Vernes futuristiska design och bekväma interiör. (Foto: Verne)

Faktum är att företaget säger att Verne har mer interiörutrymme än en Rolls-Royce, och de “extra stora” sätena har fem olika lägen, inklusive ett med mycket lutande ryggstöd och fotstöd.

ANNONS

Den har också en hatchback-baklucka som är stor nog för bagage eller stora matinköp.

Varken ratt eller pedaler behövs i Vernes robottaxi

Det finns ingen ratt eller pedaler, med “instrumentbrädan” främst som en hylla med en böjd 43-tums skärm. (Hyllan har en cool design med roséguldsdetaljer och formade högtalargaller.)

Den fasta mittkonsolen mellan sätena har en pekplatta för att kontrollera infotainmentsystemet, USB-C-portar och trådlösa laddare, mugghållare och mer förvaringsutrymme.

I konsolen hittar du Median, den fysiska brytaren som startar och stoppar resan. Det ger användarna en “känsla av kontroll” över fordonet, samt knappar för att öppna och stänga dörrarna.

En portal till en annan dimension

Lätt den bästa delen av interiören är det “Halo ring” runda panoramataket, som Verne beskriver som “inget du sett förut, en portal till nya resor och möjliggör nya vyer över städerna.”

Och vi måste ge dem rätt, det ser verkligen häftigt ut – faktiskt verkar utsikten från Verne överlag fantastisk.

ANNONS

Du kan skräddarsy din upplevelse

Antingen via telefon-appen eller bilens skärmar, kommer användare kunna anpassa sina resor efter eget tycke, redan innan bilen anländer. Klimatkontrollens temperatur och styrka, doft i bilen, och fönstertoningens opacitet kan alla justeras, och bilen erbjuder flera spel- och mediaappar.

Den omgivande belysningen erbjuder olika färger, ljusstyrkenivåer och animationer, med några förinställda teman inspirerade av Jules Verne-böcker. Den har också ett 17-högtalars ljudsystem.

Verne: Res i framtiden utan ratt och pedaler. (Foto: Verne)
Verne: Res i framtiden utan ratt och pedaler. (Foto: Verne)

Hög säkerhet

Resorna beställs via Verne-appen, som visar bilens realtidsplats och ankomsttid. Verne säger också att kunder kan “vara säkra” på att deras resor inte kommer att avbrytas.

Bilens bakre stolpar visar serienumret och har en knapp för användare att mata in sina koder, så ingen hamnar i fel bil av misstag.

I varje stad där företaget verkar finns en huvud-“Mothership”-hub där bilarna laddas, rengörs och inspekteras dagligen, med den första i Zagreb 2026.

ANNONS

Verne säger att Storbritannien, Tyskland och Mellanöstern är nästa, och företaget har skrivit avtal med 11 städer och förhandlar med över 30 världen över.

Verne tillverkas vid en ny anläggning i Zagreb som siktar på storskalig produktion för global marknad.

Elektriska Rimac Nevera krossar 23 världsrekord i fart

Att elbilar har vissa prestandamässiga fördelar har sedan länge varit känt. Nu har dock kroatiska Rimac tagit det steget längre och fullständigt krossat

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS