Dagens PS

Glöm inte – nya däckregler gäller i vinter

Ha koll på nya regler för vinterdäck så du inte gör bort dig. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Ha koll på nya regler för vinterdäck så du inte gör bort dig. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 sep. 2024Publicerad: 24 sep. 2024

Snart kommer snön och det är dags att byta däck. Har du dubbfria däck måste du se över att de uppfyller nya kravet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vintern närmar sig med stormsteg och det är hög tid att tänka på däckbyte.

Mellan den 1 december och 31 mars måste alla fordon, från personbilar till tunga lastbilar och släpvagnar, vara utrustade med vinterdäck eller motsvarande när vinterväglag råder.

Men i år finns det en viktig detalj att hålla koll på: nya regler för dubbfria däck träder i kraft den 30 november.

Det påminner M Sverige om.

Alptopp eller dubb – det är frågan

Sedan den 1 juni 2019 har nya vinterdäck som säljs varit tvungna att ha symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) eller vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck.

Äldre däck utan alptopp-symbolen har fått en tidsfrist, men den löper ut nu den 30 november 2024.

Har ditt vinterdäck inte denna symbol ska du fundera på att köpa nya. (Foto: Michelin)
Har ditt vinterdäck inte denna symbol ska du fundera på att köpa nya. (Foto: Michelin)

Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige, betonar vikten av att kontrollera däcken noggrant inför vintern.

ANNONS

“Har du äldre däck utan alptopp-symbolen är det dags att investera i nya”, säger han.

De nya kraven gäller specifikt för dubbfria däck, även kallade friktionsdäck.

Dubbdäck, som är tillåtna mellan 1 oktober och 15 april (eller vid vinterväglag), påverkas inte av de här reglerna.

ANNONS

Senaste nytt

Släpvagnar och tunga fordon

Reglerna varierar något för släpvagnar och tyngre fordon.

Släpvagnar upp till 3 500 kilo får använda däck med M+S-märkning fram till 30 november 2028, förutsatt att de är särskilt utformade för vinterkörning.

För tyngre fordon över 3 500 kilo gäller från 1 december 2024 att däcken måste ha alptopp-symbolen eller vara dubbade, med undantag för däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel.

Dessutom måste dessa fordon ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter vid vinterväglag.

Internationella krav

ANNONS

Det är inte bara i Sverige som kraven skärps. Flera andra länder, inklusive Tyskland, Finland, Österrike och Luxemburg, kräver redan 3PMSF-märkta vinterdäck, och fler lär följa efter.

Så se till att dina däck är i toppskick inför vintern – för din egen och andras säkerhet på vägarna.

Viktigt att veta om vinterdäck

  • Personbilar, lätta lastbilar och bussar (upp till 3 500 kg) samt släpvagnar:
    • Krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars.
    • Dubbfria däck måste ha alptopp/snöflinga-märkning (3PMSF) från och med 1 december 2024.
    • Dubbfria däck utan 3PMSF-märkning får användas fram till och med 30 november 2024.
    • Mönsterdjup på minst 3 millimeter.
  • Släpvagnar (upp till 3 500 kg):
    • Däck med M+S-märkning anses som vinterdäck fram till och med 30 november 2028, förutsatt att de är särskilt framtagna för vinterkörning.
    • Mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
  • Fordon över 3 500 kg:
    • Från och med 1 december 2024 måste däcken antingen vara märkta med 3PMSF eller vara dubbade (undantag för däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel).
    • Mönsterdjup på minst 5 millimeter vid vinterväglag.
  • Dubbdäck:
    • Tillåtna mellan 1 oktober och 15 april, eller vid vinterväglag även annan tid.
    • Inte samma krav på märkning som för dubbfria däck.
  • Internationellt:
    • Flera länder, inklusive Tyskland, Finland, Österrike och Luxemburg, kräver redan 3PMSF-märkta vinterdäck.

Pirellis stora nyhet: Hållbara däck

Pirelli revolutionerar däckindustrin med hållbara material. Range Rover Electric blir först med fsc-certifierade däck i stor skala. Traditionellt sett har

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS