Dagens PS

Glädjebeskedet: EU lättar på utsläppskraven

Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, betonar att de nya reglerna inte innebär att utsläppsmålen sänks, utan endast att företagen får mer tid att nå dem. (Foto: Virginia Mayo/AP/TT)
Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, betonar att de nya reglerna inte innebär att utsläppsmålen sänks, utan endast att företagen får mer tid att nå dem. (Foto: Virginia Mayo/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 mars 2025Publicerad: 04 mars 2025

Europeiska unionen (EU) har beslutat att ge bilindustrin mer tid att anpassa sig till de nya utsläppsreglerna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta beslut kommer efter påtryckningar från stora delar av den europeiska bilindustrin, som har varnat för potentiella miljardböter om de inte lyckas uppfylla de skärpta utsläppskraven i tid. Dessutom flaggar EU-kommissionen för att direkt stöd kan komma att ges till batteritillverkare, skriver bland annat Elbilen.

Förlängd tidsfrist för utsläppsmål

ANNONS

De nya reglerna innebär att biltillverkarna får mer tid på sig att uppfylla de krävande utsläppsmålen. Istället för att utvärdera utsläppen årligen, kommer företagen nu att få tre år på sig att nå de uppsatta målen. Detta ger bilindustrin ett välbehövligt andrum och mer tid att ställa om till mer hållbara alternativ.

Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, betonar att de nya reglerna inte innebär att utsläppsmålen sänks, utan endast att företagen får mer tid att nå dem. Hon menar att detta ger industrin den flexibilitet som behövs för att genomföra nödvändiga förändringar.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Stöd till batteritillverkare

EU-kommissionen har även meddelat att de kommer att utreda möjligheten att ge direkt stöd till europeiska batteritillverkare. Detta förslag kommer i en tid då den svenska batteritillverkaren Northvolt kämpar med ekonomiska utmaningar. Ett sådant stöd skulle kunna bidra till att minska beroendet av batteritillverkare utanför EU och göra europeiska batterier mer konkurrenskraftiga.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Kritiken mot beslutet

Beslutet att ge bilindustrin mer tid har dock inte tagits emot positivt av alla. Kritiker menar att det är en eftergift till bilindustrin utan att kräva något i gengäld.

ANNONS

Vissa organisationer, som Transport & Environment, har kallat beslutet för en ”gåva till bilindustrin utan krav på motprestation”. Även Volvo Cars har tidigare uttalat sig om att dem som har ställt om i tid, inte ska drabbas av att reglerna lättas upp.

Framtiden för europeisk bilindustri

De nya reglerna markerar en viktig vändpunkt för den europeiska bilindustrin. Genom att ge företagen mer tid att anpassa sig och genom att stödja batteritillverkare, hoppas EU kunna underlätta övergången till en mer hållbar bilindustri. Samtidigt är det tydligt att beslutet har delat åsikterna, och det återstår att se hur det kommer att påverka branschen på lång sikt.

Elbilsjättarnas räckviddslöften granskas: Risk för mångmiljonböter

Glider elbilstillverkarna lite väl mycket på orden och löftena eller stämmer deras information om räckvidd? Det vill Italien ta reda på. Italienska

Läs också:

Allt fler fryser ihjäl och de flesta är över 65. News 55

Svenska hushåll håller ännu hårt i plånboken. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS