Carlos Ghosn hävdar att avtalet mellan Nissan, Honda och Mitsubishi är ett förklätt övertagande av Honda, vilket kan komplicera samarbetet.
Ghosn: Honda maskerar övertagande
Mest läst i kategorin
Carlos Ghosn, mannen som ledde Nissan genom nästan två decennier av produktivt partnerskap med Renault innan alliansen spektakulärt föll samman, säger att den nya trevägsalliansen mellan Nissan, Mitsubishi och Honda blir svår att genomföra.
Den föreslagna all-japanska alliansen, som tillkännagavs vid en presskonferens den 1 augusti i Tokyo, innebär att företagen ska samarbeta kring el- och mjukvarudefinierade fordon samt gemensamma inköp.
Nissan och Honda har börjat skissa på detaljer om idén, som går tillbaka till ett preliminärt avtal i mars. De säger att de först ska undersöka ett operativsystem för bilmjukvara under det kommande året och siktar på att lansera nästa generations system efter 2027.
En annan sak att få det att fungera
“Att skriva under en allians är den enkla delen. Nu är det en helt annan sak att få alliansen att fungera”, sa Ghosn till Automotive News den 5 augusti från Libanon. Där lever han som en flykting från de japanska myndigheterna efter att ha flytt landet gömd i en låda i december 2019.
Många detaljer i Nissan-Honda-avtalet, inklusive finansiering och investeringar, är fortfarande oklara. Dessutom komplicerar Mitsubishis medverkan diskussionerna ytterligare.
Ghosn, som ledde Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen som dess ordförande tills han arresterades på Tokyos flygplats i november 2018, säger att de nya partnerna står inför stora utmaningar. Samarbetet verkar mer som ett spirande Honda-övertagande än en verklig samverkan mellan jämlikar.
“Förklätt övertagande”
“Delvis beror detta på att Honda är klart starkast av de tre”, säger Ghosn.
Nissan såg sina växande amerikanska incitament nästan helt radera ut vinsten under kvartalet april-juni, då företaget kämpar med att upprätthålla global försäljningstillväxt. Företaget redovisade en ökning av global försäljning med 4,1 procent till 3,4 miljoner under räkenskapsåret som avslutades den 31 mars.
Sedan alliansen med Renault omstrukturerades förra året för att få mer självständighet, har Nissan liknat ett företag “som försöker hitta en räddare”, säger Ghosn.
“Att skriva under ett avtal med Honda ser ut som ett försök att dra uppmärksamhet från de miserabla resultaten.”
Honda redovisar sina resultat för första kvartalet den 7 augusti.
Kanske blir det ett helt nytt företag?
Japans näst största biltillverkare Honda, i kontrast till Nissan, tillkännagav rekordhög rörelseintäkt under räkenskapsåret som avslutades den 31 mars, då global försäljning ökade med 11 procent till 4,1 miljoner fordon.
“Jag kan inte föreställa mig för ett ögonblick hur det ska fungera mellan Honda och Nissan om det inte är ett övertagande, ett förklätt övertagande av Honda av Nissan och Mitsubishi med Honda vid rodret,” sa Ghosn. “Det kommer att bli ett övertagande, ett förklätt övertagande.”
Nissan och Honda har inte diskuterat kapitalandelar mellan varandra, säger Nissan vd Makoto Uchida och Honda vd Toshihiro Mibe vid deras gemensamma presskonferens.
Men Mibe tillade att han inte utesluter det.
Parterna överväger många alternativ, kanske till och med att starta ett nytt företag, tillade Honda-chefen. Honda valde den vägen när de etablerade ett separat elbilsföretag med elektronik- och teknikjätten Sony.
Stora utmaningar
Ghosn skickades av Renault till Japan 1999 för att leda Nissan tillbaka från konkursens brant. Hans initiala framgång med att vända den kämpande japanska industrikonen gav honom utmärkelser som en ledarskapets mirakelarbetare. Han blev snart betrodd att leda både de franska och japanska biltillverkarna, och blev den första personen att samtidigt leda två Fortune 500-företag.
År 2016 hade han orkestrerat Nissans köp av en kontrollerande andel på 34 procent i Mitsubishi Motors Corp., vilket befäste den stora alliansens position som världens största bilgrupp.
En balansakt
Ghosn sa att framgångsrika partnerskap är en holistisk balansakt.
“Att säga att de ska arbeta tillsammans är bara 5 procent av utmaningen. De andra 95 procenten handlar om att verkligen sätta sig ner, ha en stark position och fördela arbetet,” sa Ghosn.
“Du behöver arbeta på synergier. Du måste se till att du inte är fixerad vid din identitet eller nationella tillhörighet. Du måste verkligen titta på din slutresultat, på att öka dina intäkter och minska dina kostnader.”
Den nya alliansen kan få svårt att leverera på sin fulla potential, med tanke på Hondas historia av beslutsam självständighet, sa Ghosn. Honda har aldrig haft ett betydande kapitalpartnerskap med en annan biltillverkare, även om de har haft lösa band med General Motors.
Under sin tid på Nissan övervägde Ghosn aldrig att samarbeta med Honda.
Ghosn häckar i Libanon
Ghosns era på Renault-Nissan-Mitsubishi kraschade till slut med hans arrestering och åtal i Japan på fyra anklagelser om ekonomiska oegentligheter.
Den före detta Nissan-chefen, som förnekar alla anklagelser, säger att anklagelserna mot honom var påhittade för att blockera Nissans fullare integration med Renault.
Ghosn har barrikaderat sig i sitt hemland Libanon sedan han flydde Japan i en dramatisk nattflykt packad i en låda ombord på ett charterflyg. Japan utfärdade en Interpol-efterlysning för hans arrestering. Men Ghosn har ett libanesiskt pass, och Libanon utlämnar inte sina medborgare.
Ghosn säger att han nu tillbringar sin tid med att undervisa på en lokal högskola och ta emot förfrågningar från startups som söker affärsråd. Han fortsätter att kämpa med olika rättsfall runt om i världen, inklusive i Japan, där åklagare fortfarande driver brottsåtal och Nissan har lämnat in ett civilmål på 11 miljarder kronor. Samtidigt har Ghosn lämnat in sitt eget civilmål i en libanesisk domstol mot Nissan, och kräver 10 miljarder kronor i skadestånd och förlorad ersättning.
“Jag har mina advokater. De hanterar detta,” sa Ghosn.
“Jag har vänt blad. Jag lever mitt eget liv här. Jag är en 70-årig man. Jag hade ett mycket hektiskt liv, så jag försöker njuta av lite tid för mig själv också.”
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.