Nytt material kan stoppa batteribränder innan de startar. Genombrottet ökar säkerheten för elbilar och mobiltelefoner.
Genombrott: Ny teknik kan stoppa batteribränder
Mest läst i kategorin
Sydkoreanska kemijätten LG Chem har utvecklat ett nytt material som kan förhindra batteribränder.
Materialet, som kallas SRL (Safety Reinforced Layer), fungerar som en slags säkring som bryter strömmen vid överhettning.
SRL är ett temperaturkänsligt material som appliceras som ett tunt lager inuti batteriet. När temperaturen stiger över en viss gräns, förändras materialets struktur och strömmen bryts.
Det förhindrar att batteriet fattar eld, vilket är en av de största riskerna med litiumjonbatterier.
Hur fungerar det?
SRL är bara en mikrometer tjockt, vilket motsvarar en hundradel av ett hårstrå. Det placeras mellan batteriets katod och strömavtagare. Vid temperaturer mellan 90 och 130 grader celsius ökar materialets resistans dramatiskt, vilket då stoppar strömflödet.
Materialet är dessutom reversibelt. Det innebär att resistansen minskar igen när temperaturen sjunker och batteriet kan återgå till normal drift.
Effektivt skydd mot batteribränder
Termisk rusning är en okontrollerad process där batteriets temperatur stiger snabbt och kan leda till brand.
Tester har visat att batterier med SRL antingen inte fattar eld alls eller att elden släcks snabbt. I ett test med LCO-batterier (litiumkoboltoxid) för mobiltelefoner, där batterierna punkterades med en spik, fattade inget av batterierna med SRL eld.
I ett annat test med NCM-batterier (nickel-kobolt-mangan) för elbilar, där en vikt på 10 kg släpptes på batterierna, fattade 70 procent av batterierna med SRL inte eld alls.
De resterande 30 procenten fattade eld, men elden släcktes inom några sekunder.
Från lab till fabrik
Tidigare försök att använda temperaturkänsliga material i batterier har ofta drabbats av långa reaktionstider eller minskad energitäthet. LG Chem har däremot lyckats utveckla ett material som löser dessa problem. Materialet är enkelt att applicera i massproduktion.
Vd:n för LG Chem, Lee Jong-gu, säger:
“Detta är ett konkret forskningsresultat som kan appliceras i massproduktion inom kort tid. Vi kommer att fortsätta utveckla säkerhetstekniken så att kunderna kan känna sig trygga med att använda elbilar och för att stärka vår konkurrenskraft på batterimarknaden.”
Mer tester krävs alltså innan det här är något vi faktiskt har i våra elbilar. Men en innovation är det.
Brand i Rivian-fabrik: Felparkerad elbil misstänkt
En brand i en utvald del av Rivians parkering ledde till enorma förluster. Leveransklara bilar förstördes och det blev en logistisk mardröm. För några
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.