Dagens PS

Genombrott: Ny teknik kan stoppa batteribränder

Det är det här det handlar om. Detta tunna material som ska stoppa bränderna. (Foto: LG Chem)
Det är det här det handlar om. Detta tunna material som ska stoppa bränderna. (Foto: LG Chem)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 okt. 2024Publicerad: 07 okt. 2024

Nytt material kan stoppa batteribränder innan de startar. Genombrottet ökar säkerheten för elbilar och mobiltelefoner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sydkoreanska kemijätten LG Chem har utvecklat ett nytt material som kan förhindra batteribränder.

Materialet, som kallas SRL (Safety Reinforced Layer), fungerar som en slags säkring som bryter strömmen vid överhettning.

SRL är ett temperaturkänsligt material som appliceras som ett tunt lager inuti batteriet. När temperaturen stiger över en viss gräns, förändras materialets struktur och strömmen bryts.

Det förhindrar att batteriet fattar eld, vilket är en av de största riskerna med litiumjonbatterier.

Hur fungerar det?

SRL är bara en mikrometer tjockt, vilket motsvarar en hundradel av ett hårstrå. Det placeras mellan batteriets katod och strömavtagare. Vid temperaturer mellan 90 och 130 grader celsius ökar materialets resistans dramatiskt, vilket då stoppar strömflödet.

Materialet är dessutom reversibelt. Det innebär att resistansen minskar igen när temperaturen sjunker och batteriet kan återgå till normal drift.

ANNONS

Senaste nytt

Effektivt skydd mot batteribränder

Termisk rusning är en okontrollerad process där batteriets temperatur stiger snabbt och kan leda till brand.

ANNONS

Tester har visat att batterier med SRL antingen inte fattar eld alls eller att elden släcks snabbt. I ett test med LCO-batterier (litiumkoboltoxid) för mobiltelefoner, där batterierna punkterades med en spik, fattade inget av batterierna med SRL eld.

I ett annat test med NCM-batterier (nickel-kobolt-mangan) för elbilar, där en vikt på 10 kg släpptes på batterierna, fattade 70 procent av batterierna med SRL inte eld alls.

De resterande 30 procenten fattade eld, men elden släcktes inom några sekunder.

Från lab till fabrik

Tidigare försök att använda temperaturkänsliga material i batterier har ofta drabbats av långa reaktionstider eller minskad energitäthet. LG Chem har däremot lyckats utveckla ett material som löser dessa problem. Materialet är enkelt att applicera i massproduktion.

Vd:n för LG Chem, Lee Jong-gu, säger:

“Detta är ett konkret forskningsresultat som kan appliceras i massproduktion inom kort tid. Vi kommer att fortsätta utveckla säkerhetstekniken så att kunderna kan känna sig trygga med att använda elbilar och för att stärka vår konkurrenskraft på batterimarknaden.”

Mer tester krävs alltså innan det här är något vi faktiskt har i våra elbilar. Men en innovation är det.

Brand i Rivian-fabrik: Felparkerad elbil misstänkt

En brand i en utvald del av Rivians parkering ledde till enorma förluster. Leveransklara bilar förstördes och det blev en logistisk mardröm. För några

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS