Dagens PS

Geniet bakom de legendariska Jaguar-modellerna

Sir William Lyons framför sin ikoniska Jaguar E-Type
Sir William Lyons (1901-1985) blev mest känd för sin Jaguar E-type. Men han låg även bakom flera andra ikoniska modeller. Här nedan hittar du topplistan på hans mest betydelsefulla modeller. (Foto: Jaguar Land Rover)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 03 mars 2024Publicerad: 03 mars 2024

Inte så känd hos gemene man. Men hos bilentusiaster den kanske största av dom alla och en av de viktigaste personer i vår moderna bilhistoria. Möt mannen bakom alla ikoniska Jaguar-modeller.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sir William Lyons arbete och innovationer har haft stor inverkan på utvecklingen av den brittiska bilindustrin, särskilt med skapandet av XK-serien och den ikoniska E-Type.

Lyons vision och designfilosofi har inte bara format Jaguar som varumärke utan också haft en stor påverkan på världens bilindustrin i stort.

Han föddes 1901 i Blackpool och tog steget in i bilindustrin när han endast 21 år gammal startade Swallow Sidecar Company 1922 tillsammans med kollegan William Walmsley.

Swallow Sidecar Company med sina sidovagnar blev grunden till Jaguar och alla legendariska modeller. Foto:Jaguar Enthusiast Club

Företaget, som ursprungligen fokuserade på tillverkning av sidovagnar till motorcyklar, utvidgade snabbt sin verksamhet till att omfatta karossbyggnad för bilar.

Det var Lyons öga för design och detaljer som satte företaget på kartan. Under 1930-talet hade företaget, som nu bytt namn till SS Cars Ltd, börjat producera sina egna bilmodeller, vilket lade grunden för deras fortsatta framgång.

Bytte namn för att inte associeras med SS

Efter andra världskriget, under vilket företaget fokuserade på militärproduktion, återupptog Lyons sitt arbete med personbilar och introducerade namnet Jaguar för att undvika associationer med SS från krigstiden.

Det var under denna period som Lyons började utveckla XK-serien som med den sexcylindriga XK-motorn skulle bli ryggraden i Jaguars fortsatta framgång.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Världens snabbaste serieproducerade bil

Den första modellen i serien, XK120, lanserades 1948 och blev världens snabbaste serieproducerade bil vid den tiden.

Vacker Jaguar XK 120 Coupé från 1954
Den fantastiskt vackra Jaguar XK 120 Coupe från 1954. Böljande linjer och för tiden mycket bra prestanda. Foto:Loudumo, CC BY-SA 4.0

Modellen hade en topphastighet på nästan 120 mph (därav benämningen 120) vilket motsvarar 194 km/h vilket var riktigt snabbt 1948.

XK120 var inte bara en teknisk bedrift utan också en designmässig sensation, med sina svepande linjer och eleganta form som blev signatur för Lyons designfilosofi.

Av många ansedd som världens vackraste bil

Lyons innovationer stannade inte vid XK-serien. Hans kanske mest betydande bidrag till bilindustrin kom 1961 med lanseringen av Jaguar E-Type.

Läs mer:
Enligt Enzo Ferrari världens vackraste bil. Dagens PS

E-Type anses allmänt vara en av de vackraste bilarna någonsin tillverkade, och dess inflytande på bilindustrin och design kan inte överskattas.

Världens vackraste bil. Jaguar E-type från 1965
Konkurrenten Enzo Ferrari sägs ha sagt att Jaguar E-type var världens vackraste bil. Här en cabriolet från 1965. Foto: Hemmings.com
ANNONS

Med sina estetika linjer, prestanda och jämförelsevis låga pris satte E-Type en ny standard för sportbilar och grundlade Jaguars position som en tillverkare av attraktiva och lyxiga modeller.

Sir William Lyons har lämnat ett betydande arv inom bilindustrin genom sin design och utveckling av Jaguars modellprogram. Hans arbete har gett upphov till några av de mest ikoniska och banbrytande modellerna i bilhistorien.

Topplistan över Lyons mästerverk:

Nedan är en lista över de åtta mest betydelsefulla modellerna som Lyons tog fram, vilka inte bara visar på hans designgeni utan även på hans förmåga att förena prestanda med lyx:

SS Jaguar 100 (1936):

1939 lanserades den snygga Jagur SS 100. Foto: MrWalkr, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

En av de första modellerna som hette Jaguar. Blev känd för sin klassiska design och prestanda, något som hjälpte till att etablera märkets rykte.

Jaguar XK120 (1948):

En Jaguar XK120 Cabriolet från 1952. En modell vars plattform var grunden till Jaguars tävlingsframgångar. Foto: Hemmings.com
ANNONS

Lanseringen av XK 120 markerade en ny era för Jaguar med dess design och prestanda, vilket gjorde den till världens snabbaste serieproducerade bil vid tiden för dess introduktion.

Jaguar XK140 och XK150 (1954-1957 resp. 1957-1961):

Jaguar XK 120 var grunden och blev med tiden både XK 140 och XK 150. 1961 kom den sista versionen av denna Jaguar XK 150 Cabriolet som samma år skulle ersättas av E-type Foto: Hemmings.com

Dessa efterföljare till XK120 fortsatte att bygga på framgången med smarta förbättringar i prestanda och komfort. Här ser vi tydligt brytpunkten i designideal med rakare linjer i karossen från mitten 50-talet.

Jaguar C-Type (1951):

Jaguar C-type från 1951. Här kör ett vackert ekipage Mille Miglia 2012. Foto: paPisc from Bologna, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Utvecklad för racing baserat på XK 120 plattformen. Något som gav direkt succe med två vinster i Le Mans. En av förarna var den legendariska Sterling Moss. C-Type var en av de första bilarna med fokus på aerodynamisk.

Jaguar D-Type (1954):

Jaguar D-type såldes för rekordpris
Jaguar D-Type från 1955. Just denna bil såldes för ofattbara 21 780 000 Dollar 2016. Det kostar att ligga i topp. Foto: RM Sothebys
ANNONS

D-type var vidareutveckling av racingkonceptet som introducerades med C-Type. D-Type dominerade Le Mans under 1950-talet och var banbrytande med sin monocoque-konstruktion.

Jaguar Mark I och Mark II (1955-1959 resp: 1959-1967):

Man behöver inte vara anglofil för att uppskatta de här formerna. En Jaguar Mark II från 1964. Foto: Classic Driver

Storsäljarna Jaguar Mark I och Jaguar Mark II tillverkades i dryga 120 000 exemplar mellan 1955-1967.

Det som skiljer modeller modellerna åt är att Mark I är något bulligare och har mindre glasyta runt coupén. Mark II har även en betydligt modernare inredning.

Modellerna kombinerade elegans med prestanda och blev ikoniska som både familjebilar och polisbilar i Storbritannien.

Jaguar E-Type (1961):

American-spec Jaguar E-Type Series II
Den fantastiska dyrgripen E-type. Just denna bil är från filmen Le Mans med Steve McQueen. (Foto: Bonhams)

Den mest berömda av alla Jaguar-modeller. E-Type är berömd för sin skönhet, höga prestanda, och har en permanent plats i bilhistorien som en av de mest ikoniska bilarna någonsin tillverkade.

ANNONS

Jaguar XJ6 (1968):

Jaguar XJ6 från 1972
Det många kallar den modellen som räddade Jaguar. XJ6 blev en formidabel succe som bland annat röstades fram till årets bil. Foto: Hemmings.com

Lanseringen av XJ-serien representerade en ny standard för lyx och komfort i Jaguar’s utbud och har varit ryggraden i företagets saloonbilslinje sedan dess.

En Jaguar XJ från 1996. Em modell som bär arvet från Sir William Lyons med heder i form och karaktär. Foto: TTTNIS, CC0, via Wikimedia Commons

De här åtta modellerna representerar viktiga innovationer, design och motorsportframgångar som tillsammans illustrerar betydelsen av Sir William Lyons arv som en av de mest inflytelserika personligheterna inom bilhistorien.

Bildgalleri Jaguar design:

Fantastiska linjer på denna Jaguar XK 140 från 1957. Foto: SsmIntrigue, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Det vattnas i munnen på många när de ser denna Jaguar E-type från 1974. Just nu till salu för 109 000 Euro. Foto: Classic Trader
Få förunnat att sitta bakom ratten på en Jaguar E-type. Just denna interiör från en mycket välskött V12a från 1972. Foto: Classic Trader
ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]