Volvo Cars, Polestar och nu Lotus. Kinesiska Geelys börsfloppar får allt fler att ifrågasätta bolagets finansieringsstrategi.
Geelys strategi döms ut efter senaste börsfloppen
Mest läst i kategorin
Lotus Technology hade storslagna planer inför börsnoteringen i New York, vilket Dagens PS har rapporterat om.
Knappt tre veckor senare har aktien totalkollapsat.
Som värst hade den backat 58 procent, men ligger nu “bara” minus 40 procent.
Volvo och Polestar rasade
Lotus sällar sig därmed till ännu en i raden av misslyckade börsnoteringar för kinesiska ägaren Geely.
Volvo Cars (börskurs) och Polestar har också minst sagt underpresterat.
Den förstnämnda har backat 44 procent sedan noteringen och den sistnämnda hela 83 procent, skriver Carup.
“Bra avkastning”
Trots detta kan ännu en börsintroduktion vara på gång med egna elektriska bilmärket Zeekr.
“Genom börsintroduktionen av varje enskilt varumärke ökar vi chanserna till bra avkastning för våra investerare”, säger Geelys vd Daniel Li till Financial Times.
Men hur bra är bolaget egentligen på att locka finansiering till sina dyra elektriska fordon på den öppna börsen?
För många varumärken
Inte särskilt bra alls, menar vissa.
Geelys expansion under det senaste decenniet genom förvärv av en rad internationella bilmärken pekas ut som särskilt försvårande.
“De har inte en stark strategi internationellt eller i Kina och för många överlappande varumärken som helt enkelt inte ger mening”, säger Shaun Rein, vd på China Market Research Group.
Geely vill bli störst
Ett annat problem är de västerländska marknadernas växande skepsis mot kinesiska företag.
Det sätter Geely i en rävsax, eftersom bolaget vill minska sitt beroende av inhemska finansieringskällor.
Planen är dock fortfarande att bli större än Nissan, Mercedes-Benz och Renault – med fyra miljoner sålda bilar.
“Företaget kommer att behöva mycket pengar”, säger en chef inom Geely som vill vara anonym.
Nödlina för Polestar – internationella banker ger jättelån
Loppet är inte helt kört för Polestar. Nu sträcker en rad internationella banker ut handen till bolaget som har en utstakad plan framöver.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.