Den kinesiske affärsmannen och huvudägaren i Geely, Eric Li, har i tysthet skapat ett imperium som sträcker sig långt utanför Kinas gränser och tagit sig in på den europeiska bilmarknaden.
Geelys imperium tar över Europa
Mest läst i kategorin
Europas gamla garde har fått en ny medlem, en som fokuserar på elektrifiering, teknologi i framkant och en effektiv produktion. Och nej, det är inte Tesla.
Biltillverkaren som i tysthet erövrat Europa är kinesiska Geely med multi-miljardären Eric Li i spetsen. Idag äger eller samarbetar Geely med över ett dussin företag verksamma på den europeiska marknaden.
Enligt en analys publicerad av Automobile News tidigare i veckan är detta till synes snåriga nät av delägarskap och samarbeten en medveten strategi och inte en slump.
Geely: ett växande imperium
Zhejiang Geely Holding Group med säte i Hangzchou, Kina är navet för Lings växande imperium som startade med köpet av Volvo Cars 2010. Sedan dess har man expanderat ordentligt och har lagt Polestar, Lynk & Co, The London Veichle Company och SMART (samägt med Mercedes-Benz) till portföljen med europeiska bilmärken.
Geely har ett väsentligt ägande i Mercedes-Benz (nästan 10 procent, Volvo Lastvagnar AB och Daimler. 2017 blev man majoritetsägare i sportbilstillverkaren Lotus. Man har även satsat på motorcykelindustrin och äger italienske Benelli. Tidigare i år köpte man även 35 procent av Renaults sydkoreanska verksamhet och fick tillgång till en fabrik i Busan.
Senaste nytt
Samarbeten en viktig strategi
Samarbeten är en viktig del av Geelys strategi, till exempel Lotus och Renaults gemensamma elbilsprojekt. Man äger eller deläger också underleverantörer som ECAERX, ett kinesiskt mjukvaruföretag som utvecklar och integrerar Android-baserade infotainmentsystem för bilar. Produkterna syns i Volvo, Geely och Lynk & Co.
Volvo och ECAERX har även bildat det gemensamma bolaget Zenseact som verkar inom självkörande tekniker
Geely blickar framåt och har investerat i Cao Cao, engelska taxibilar på el som just nu testas i Paris.
Det gör man även med sitt innehav i Volocopter, det tyska företaget som hoppas kunna lansera flygande taxibilar inom två år i Paris. Också så genom ett strategiskt samarbete med självkörande pionjärerna Waymo och Mobileye.
En tydlig vision om framtiden
Geelys ledning är mycket tydliga med fördelarna med vad som utifrån kan se ut som en förvirrande härva av korsinnehav och åtaganden. Experter menar att företaget varit snabba och beslutsamma med att anpassa sig till nya trender som elektrifiering, prenumerationstjänster och självstyrande bilar.
Under ett event i Tyskland tidigare i veckan Geely Holdings vd Daniel Li att det bara är genom skalbarhet och samarbeten som det går att göra bättre produkter för slutkonsumenten. Han menar också att framtiden för motorindustrin bygger på samarbeten och synergieffekter “inget varumärke har råd att göra detta ensamma, vi måste tillsammans ta fram nya innovationer, dela information resurser för att skapa en hållbar framtid.
Ett exempel på hur Geely arbetar mot framtiden är hur de knoppat av Aurobay från Volvo, menar Ian Fletcher, analytiker på IHS Markit. Aurobay tillverkar och säljer små förbränningsmotorer färdiga för hybridteknik. Här finns en marknad då det lär dröja innan de elektriska motorerna helt tar över. Under tiden kan man alltså tjäna pengar genom att sälja förbränningsmotorer även till sina konkurrenter som fasat ut sin egen tillverkning.
Ett annat klokt drag Geely gjort är återlanseringen av Smart. Smart förlorade mycket pengar under Daimlers kontroll. Den första bilen som kommer till Europa är en kompakt eldriven SUV som kommer att vara billigare än många andra då den kommer att tillverkas i Kina.
Kinafrågan
Som en stor kinesisk aktör är Geely under lupp då det gäller dataintrång, den kinesiska statens inblandning och mänskliga rättigheter. Geely har lovat att vara så transparenta som möjligt i takt med att det blir ett mer och mer internationella.
Enligt Automobile News menar analytiker att Geely själva inte verkar särskilt oroade över situationen. Utländska biltillverkare har trots allt arbetat med kinesiska företag i decennier. Dessutom har företag som BAIC (Mercedes) och Dongfeng (PSA Group) haft väsentligt ägande i en del av dessa företag.
Daniel Li menar att Geely, som ofta anses vara en “dark horse” i motorindustrin snarare är som en öppen bok.
Peter Wells vid University of Cardiff, Wales, säger till Automobile News att Geely, till skillnad från andra kinesiska varumärken, kommit in på den europeiska marknaden via varumärken som tydligt setts som europeiska– som Volvo, Lotus och Smart.
Geely har även låtit mycket av både design och teknik vara kvar i Europa. Därmed är banden till Volvo en kritisk faktor för Geelys intåg i Europa, menar Ells.
Det är omöjligt att veta hur stort Geely kommer att bli, men potentialen är enorm. Mycket därför att många av Geelys dotterbolag har potential som det är för tidigt att mäta, menar analytiker. Fletcher på IHS tror att Geely kan växa med 50 procent till 2027.
Zhejiang Geely Holding Group hade intäkter på 47,2 miljarder dollar och sålde 2,2 miljoner fordon, enligt Geely.
Läs även: Tronskifte: Europa och Japan förlorare i elbilskampen
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.