Sedan sanktionerna sattes in mot Ryssland är de kinesiska biltillverkarna de stora vinnarna på den ryska marknaden.
Geely stora vinnaren på ryska marknaden
Mest läst i kategorin
I spåren av sanktionerna mot Rysslands anfallskrig mot Ukraina, börjar nu västs sanktioner att lämna spår på den ryska marknaden.
När i stort sett samtliga biltillverkare från USA och Europa bojkottar den ryska marknaden, är det andra tillverkare som tar deras plats.
Främst är det de kinesiska biltillverkarna som fyllt upp den spelplan som nu lämnats öppen, där det börsnoterade Hongkong-bolaget Geely mer än tredubblat sin försäljning, från cirka 25 000 bilar 2022 till över 80 000 bilar under det senaste åren, rapporterar Vi Bilägare.
Lada leder än
Det inhemska klassiska märket Lada leder fortfarande försäljningen med tre modeller på den ryska 10-i-topp-listan, men övriga platser, bortsett från Kia på 8:e plats, hålls av Kina-bilar.
Några av de biltillverkare som sålt bra i Ryssland, säljer också bilar i Europa, vilket gör det hela lite problematiskt.
Stefan Lundin, pr-chef på Geely Sweden Holdings AB, förtydligar att de bilmärken hos de stora kinesiska koncernerna som har hemvist i bland annat Sverige (Volvo och Polestar) och Storbritannien (Lotus), följer de internationella sanktionerna och därför inte bedriver någon verksamhet i Ryssland.
Läs mer:
Om de Kinesiska försäljningsframgångarna här
Geely pausar Zeekr-notering (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.