Geely, den kinesiska biljätten, har ögonen öppna för en lämplig plats att bygga en storskalig produktionsanläggning i Europa.
Geely sonderar terrängen i Europa
Mest läst i kategorin
Dock är planerna ännu inte helt spikade, och Geely betonar att de inte har förbundit sig fullt ut ännu skriver Reuters.
Europa lockar
Precis som flera andra kinesiska bilmärken, är Geely ivriga att expandera sin närvaro på nya marknader. Europa framstår som ett mycket attraktivt alternativ.
Under ett framträdande i Frankfurt, Tyskland, fick Geely Auto Groups vice vd Li Chuanhai frågan om de planerar att bygga en fabrik i regionen. Hans svar var tydligt:
“Det är inte 100 procent klart än”.
Senaste nytt
Polen ett möjligt alternativ
Trots ovissheten har Geely fört intensiva diskussioner med den polska regeringen tidigare i år.
Polens vice minister för utvecklingsfonder och regionalpolitik, Jan Szyszko, har uttryckt två möjliga scenarier: antingen byggs en ny fabrik för elbilar i Polen som både tillverkar och säljer till den lokala marknaden, eller så etableras en fabrik i ett annat EU-land med Polen som försäljningsmarknad.
Det är uppenbart vilket alternativ som är mest fördelaktigt för Polen.
Utforskar sina möjligheter
Det nuvarande läget i förhandlingarna är oklart. Källor antyder att den polska regeringen inte ser Geely som den perfekta partnern.
Enligt Geelys Li har företaget “många möjligheter” när de blickar mot europeisk expansion.
Nicolas Appelgren, Europachef för Geelys märke Lynk & Co, bekräftade för Reuters att de aktivt letar efter lämpliga platser över hela kontinenten, men utan att avslöja några detaljer.
Etablerar sig i Frankfurt
Nyligen öppnade Geely en ny bas i Frankfurt, där de kommer att testa och utveckla 13 nya energibilar för att utvärdera deras prestanda och säkerställa att de uppfyller europeiska certifieringsstandarder.
Chery banar väg
I april offentliggjorde en annan kinesisk biljätte, Chery, sina planer på att tillverka batterielektriska fordon i Barcelona, Spanien. Bilarna kommer att byggas i en tidigare Nissan-fabrik genom ett samarbete med Ebro-EV Motors.
Chery har ambitiösa mål och siktar på en årlig produktion på 50 000 fordon år 2027 och hela 150 000 enheter år 2029.
Geelys planer på en europeisk fabrik visar att kinesiska biltillverkare är fast beslutna att erövra den europeiska marknaden. Det återstår att se var Geely slutligen väljer att etablera sin närvaro, men deras ambitioner är tydliga.
Kinesiska bilar snart på svensk mark – fabriker på gång?
Svensk fordonsindustri kan stå inför en spännande vändning. Kommer kinesiska elbilsjättar etablera sig här? Det surrar av spänning i den svenska
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.