Dagens PS

Gärdesloppet återvände till rötterna på Gärdet

Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 maj 2024Publicerad: 27 maj 2024

Gärdesloppet 2024 blev en lugn upplevelse för de få besökare som dök upp. Men å andra sidan innebar det att alla som var där fick förstklassiga platser längs hela banan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1922 – 2024, ja så länge har Gärdesloppet körts. Eller, det stämmer ju inte riktigt för det hade uppehåll i ganska många år och kom tillbaka på 1990-talet. Och visst, loppet kördes på Gärdet 1922. I modern tid har det dock alltid körts ute på Kungliga Djurgården i Stockholm. År 2024 blev året då de återigen var tillbaka på mysiga Gärdet, i sitt rätta element.

Vi passade på att fota några godbitar och hoppas att även du hittar några favoriter.

Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Smakprov från Gärdesloppet 2024. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Jaguar E-type cab, mums. Gärdesloppet 2024. (Foto: Åsa Wallenrud)

Brist på publik

Solen strålade, det fanns foodtrucks, portabla toaletter och alkoholfri öl men ändå var var oerhört få besökare. De flesta röster som hördes på området handlade om att de bara råkade vara där just då. Tur för dem skulle vi nog säga.

Det här är så synd för det känns som att Kungliga Automobil Klubben (KAK) har gett upp lite. Vi kan lova att det finns både kvinnor och yngre människor som tycker att gamla bilar är kul. Hela eventet är ju ganska mysigt och som upplagt för en dag i solen med god mat.

Hur ska vi tillsammans kunna göra något inför nästa år?

ANNONS
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Jaguar E-type Coupé. Gärdesloppet 2024. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Jaguar XK 140. Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Senaste nytt

En känga till arrangörerna för bristande bansäkerhet

Loppet var spännande och bjöd på en hel del kul bilar, men en känga måste kanske ges till arrangörerna för dåligt utförande av bansäkerhet. Nu är det ju inte så att loppet sker med överdrivet hög hastighet, men de hade ändå missat att markera ut banan på flera ställen. De funktionärerna som var på plats gjorde ett superbra jobb med att försöka styra upp det.

Det var rätt ofta vi såg barnfamiljer med barnvagn, folk på sparkcycklar, cyklister och joggare ute i banan.

Detta innebar onödiga risker för förarna, och det är tur att ingen olycka inträffade. Arrangörerna har en skyldighet att se till att banan är säker, och de kan brustit lite i sitt ansvar i detta fall.

Sammantaget var det en positiv och en härligt minnesvärd dag. Visst, det finns alltid utrymme för förbättringar, men det viktigaste är att vi hade roligt och njöt av vår gemensamma passion för bilar.

Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
En klassisk Mini är aldrig fel. Gärdesloppet 2024. 1966 AUSTIN COOPER S
Förare: Jens Andersson (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Jag grät, av lycka

Men att stå i solen och lyssna på alla fina motorer på bilar från 1930-talet och fram till 1974 ger en rysningar av lycka. Vid flera tillfällen fälldes till och med en tår över fina motorljud och snygga ekipage.

Volvo och Ferrari att njuta av

Om man inte ville titta på själv loppet så fanns alla bilar uppställda lite längre bort men det var lite lågt antal och tråkigt urval. Det kändes som att alla som borde vara där hade andra planer så de fyllde ut med Volvos från 70-talet och moderna Ferraris. Men några godbitar fanns så klart att finna.

Men på det stora hela, vilken fin dag. Tack till alla ni som gör detta möjligt.

Läs även:

Lycka för många – klassiska Gärdesloppet. Dagens PS

Vårt arkiv med klassiska bil-reportage. Dagens PS

ANNONS

Varsågoda – bildkavalkad

Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. 1969 MARCOS GT V6 3000
Förare: Per Nordlander (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
MGB. Gärdesloppet 2024. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
MGB i klassisk British racing green, Gärdesloppet 2024. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Excalibur. Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
T-Ford, givetvis i svart. Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Ytterligare en läcker Ford. Fälgarna i krämgult var verkligen det lilla extra. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Packard One-Twenty. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. En läcker T-ford. (Foto: Åsa Wallenrud)
Ytterst besviken på att det bara fanns två Mustanger på plats. Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Ytterst besviken på att det bara fanns två Mustanger på plats. Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Gamla brandbilar är bland det vackraste som finns. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Ford Thunderbird. Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
En läcker T-bird med rätt lackering. Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Daimler DE27 från Lettland. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Trojan 200 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Rolls-Royce Silver Cloud. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Citroën DS – eller Gudinna som DS står för. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Ferrari. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Ferrari. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Tatraplan. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Fiat 500. Denna bil ska tydligt ha “cuppat” sig in och det skojades friskt om att de åkt fel på sin bilsemester. Charmigt ekipage. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Amilcar CGS-3. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Specialbygge ägt av Autoseum, byggd av Kalle Bergström. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. MG. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. 1937 JaguarSS 100. Förare: CG Andersson. (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 1930 Austin sports “Ulster”. Förare: Peter Enoksson. (Foto: Åsa Wallenrud)
Anders Wahlgren är en svensk författare, manusförfattare och regissör av dokumentär- och spelfilm. Han hade svåra problem med växellådan i denna enorma backe. Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Anders Wahlgren är en svensk författare, manusförfattare och regissör av dokumentär- och spelfilm. Han hade svåra problem med växellådan i denna “enorma” backe. Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024 (Foto: Åsa Wallenrud)
Gärdesloppet 2024. Bentley. (Foto: Åsa Wallenrud)
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS