Dagens PS

Fyra av sex elbilar infriar inte löfte – två skräller 

VW E-up (bilden) och Mini Cooper SE var bäst i test och överträffade sin egen officiella räckviddskapacitet. De andra fyra elbilarna underpresterade i testerna. (Foto: TT)
VW E-up (bilden) och Mini Cooper SE var bäst i test och överträffade sin egen officiella räckviddskapacitet. De andra fyra elbilarna underpresterade i testerna. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 26 dec. 2020

Fyra av elbilarna har inte alls så lång räckvidd som det påstås officiellt, visar tester. Men två andra elbilar överraskar och presterar till och med bättre än utlovat.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ny Teknik berättar om testerna som brittiska Carwow genomfört.

Elbilarna som testades var Honda E, Mini Cooper SE, Peugeot 208e, Volkswagen E-up, Vauxhall/Opel Corsa E samt Renault Zoe, det vill säga typiska stads- och pendlingsbilar.

Till skillnad mot bensin- och dieselbilar kan det vålla stora problem om elbilen plötsligt “dör”, det går som bekant inte att bara hämta en reservdunk i bagaget och fylla på tanken. Dessutom kan det bli komplext med bogsering, den möjligheten är i vart fall begränsad, skriver Ny Teknik.

Så gick det i testerna

Hur som helst framgår det att Hondan gav upp först, vilket betecknas som föga överraskande. Till Hondans fördel kan sägas att den åtminstone presterade 90 procent av sin officiella räckvidd.

Peugeot och Vauxhall/Opel lyckades å sin sida bara prestera 72 respektive 83 procent av påstådd räckviddskapacitet.

“Mest övertygande var VW E-up och Mini Cooper SE som båda gick längre än utlovat. Detta med 102 samt 106 procent”, skriver Ny Teknik som länkat på en video för den som spana in testerna om hur långt nämnda elbilar går i verkligheten.

Läs även: Elbilar överhajpade enligt Toyotachef »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]