Dagens PS

Från ritbordet till vägen – efter 90 år

Den här sköna pjäsen ritades för 90 år sedan men byggdes nu. (Foto: Audi)
Den här sköna pjäsen ritades för 90 år sedan men byggdes nu. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 juli 2024Publicerad: 12 juli 2024

Audi Tradition släpper lös en nygammal klassiker: Auto Union Type 52. Med en 16-cylindrig motor och racingarv väckte den här skönheten uppståndelse på Goodwood Festival of Speed.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En liten bit historia

Auto Union AG bildades redan 1932 av Audi, DKW, Horch och Wanderer. De blev snabbt kända för sina Silverpilar – banbrytande tävlingsbilar med mittmonterad motor.

Men visste du att de också planerade en gatulaglig sportbil? Säg hej till Auto Union Type 52.

Auto Union Type 52. En väldigt unik design, minst sagt. (Foto: Audi)
Auto Union Type 52. En väldigt unik design, minst sagt. (Foto: Audi)
ANNONS

Senaste nytt

En snabb sportbil

Type 52 var tänkt för långdistanslopp som Mille Miglia eller Le Mans. Med 200 hästkrafter och en topphastighet på 200 km/h skulle den här bilen vara både snabb och praktisk. Den hade dessutom plats för tre personer och bagage. Det är så coolt.

Auto Union Type 52 med plats för tre i fram. Unik idé att sätta föraren i mitten.  (Foto: Audi)
Auto Union Type 52 med plats för tre i fram. Unik idé att sätta föraren i mitten. (Foto: Audi)

Från ritning till verklighet

Audi anlitade Crosthwaite & Gardner för att bygga bilen. Resultatet? En över fem meter lång skönhet, designad för att vara både aerodynamisk och snabb. Med tak, strålkastare och bagageutrymme var den redo för både vardag och racing. En praktisk bil helt enkelt.

ANNONS

Röster från Audi och förarna

Stefan Trauf, chef för Audi Tradition, säger:

“Att presentera Auto Union Type 52 är en dröm som blivit verklighet. Den visar tidens tekniska innovation.”

Racinglegendaren Hans-Joachim Stuck, som körde bilen på Goodwood, säger:

“Det är en stor ära att köra denna fantastiska bil. Dess ljud är som en orkester och designen är ren genialitet.”

Bilen har en mittmonterad motor och ett 5-växlat öppet växellåda. Fjädringen är specialdesignad med torsionsfjädrar och hydrauliska dämpare. Bränsletanken är smart placerad under sätena för optimal viktfördelning. (Foto: Audi)
Bilen har en mittmonterad motor och ett 5-växlat öppet växellåda. Fjädringen är specialdesignad med torsionsfjädrar och hydrauliska dämpare. Bränsletanken är smart placerad under sätena för optimal viktfördelning. (Foto: Audi)

Utmaningar i byggandet

Att bygga Type 52 var ingen enkel uppgift. Många tekniska beslut krävdes. Audi valde en 16-cylindrig motor från Type C, vilket innebär att den körs på en specialblandning av metanol.

Med Auto Union Type 52 har Audi förverkligat en nästan hundra år gammal dröm och byggt en bro mellan dåtidens innovation och dagens teknik.

ANNONS
Auto Union Type 52
Model year 2023
Auto Union Type 52
As planned in 1934
Motor16-cylindrig mittmonterad motor med kompressor16-cylindrig mittmonterad motor med kompressor
Cylindervolym6 005 cc (liknande 1936 Auto Union Type C)4 358 cc (samma cylindervolym som 1934 Auto Union Type A)
Effekt520 PS (382 kW) at 4,500 rpm200 PS (147 kW) at 3,650 rpm
Topp hastighetn/aGjord för 200 km/h
Bränsle50% metanol, 40% blyfri bensin, 10% toluenVanlig bensin
Dimensioner (L/ W / H)5,390 / 1,780 / 1,660 mm
Hjulbas3,315 mm3,000 mm
Tjänstevikt1,450 kg1,300 kg
Exteriör färgCellulose Silver
Modell år2023
Antal bilar1

Läs mer: Ford Kuga: Är den verkligen så dålig? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]