Royal Enfield, ett namn som väcker bilder av klassiska motorcyklar och äventyrliga resor, har en historia som få känner till.
Från gevär till motorcyklar: Osannolik resa för klassisk tillverkare
Mest läst i kategorin
Resan började långt ifrån motorvägar och grusvägar, i en vapenfabrik i England i slutet av 1800-talet.
En oväntad början
Det var här, bland tillverkningen av gevär och ammunition, som Royal Enfield tog sina första steg. Företagets tidiga koppling till vapenindustrin återspeglas än idag i namn som “Shotgun” och “Bullet” på några av deras motorcykelmodeller.
Men år 1901 tog Royal Enfield ett djärvt steg in i en helt ny värld – motorcykelns.
Krigshjälte och indisk ikon
Under andra världskriget spelade Royal Enfield en viktig roll genom att förse de allierade styrkorna med motorcyklar. En av de mest minnesvärda modellerna från den tiden var den lilla “Flying Flea”, en 125cc lättviktsmotorcykel som designades för att fällas ned från flyg, med fallskärm, bakom fiendens linjer.
Efter kriget fortsatte Royal Enfield att utveckla motorcyklar, och på 1950-talet inledde de ett samarbete med Madras Motors i Indien. Detta samarbete visade sig vara avgörande för företagets framtid. Produktionen flyttades så småningom till Indien, där den än idag är baserad.
Indisk tillverkning, brittisk själ
Idag är Royal Enfield en del av den indiska koncernen Eicher Group och tillverkar närmare en miljon motorcyklar årligen. Trots att tillverkningen sker i Indien har företaget behållit sin brittiska designarv.
Motorcyklarna kännetecknas av sina klassiska linjer och robusta konstruktion, men är numera utrustade med modern teknik som bränsleinsprutning och ABS-bromsar.
En motorcykel för alla äventyr
Royal Enfield har ett brett modellutbud som tilltalar olika typer av förare. Den äventyrslystna Himalayan är perfekt för den som vill utforska vägar bortom asfalten, medan de klassiska Bullet och Classic-modellerna erbjuder en tidlös stil och en komfortabel körupplevelse.
Oavsett vilken modell man väljer kan man vara säker på att få en motorcykel med karaktär och historia.
Tidslinje
1891: Entreprenörerna Smith och Eadie köper nålfabriken Townsend & Co.
1893: Företaget byter namn till Enfield Manufacturing Company Ltd. och tillverkar cyklar.
1898: Den första fyrhjulingen tillverkas.
1900: Royal Enfield deltar i “1000 Mile Trial”.
1901: Den första motorcykeln produceras.
1909: Första V-twin motorcykeln lanseras.
1914: Produktionen av 2-taktsmotorcyklar inleds.
1924: Nya motorcykelmodeller lanseras, inklusive “Ladies Model”.
1926: Brand i Redditch-fabriken.
1928: Sadeltankar introduceras.
1930: Elva modeller finns tillgängliga.
1932: Bullet-modellen lanseras.
1933: Grundaren Bob Walker Smith avlider.
1936: Ny version av Bullet 500cc lanseras.
1939-1945: Militära motorcyklar produceras under andra världskriget.
1948: Ny Bullet-prototyp presenteras.
1949: Nya modeller lanseras och samarbete med Madras Motors inleds.
1952: Johnny Brittain vinner Scottish Six Days Trial.
1955: Royal Enfield India bildas.
1956: Produktionen i Indien startar.
1957: Johnny Brittain vinner Scottish Six Days Trial igen.
1964: Continental GT lanseras.
1967: Fabriken i Redditch stängs.
1977: Export till Storbritannien och Europa återupptas.
1989: Ny 500cc Bullet lanseras.
1993: Världens första massproducerade dieselmotorcykel tillverkas.
1994: Eicher Group förvärvar Enfield India.
1997: Royal Enfield motorcyklar kör till Khardung La.
1999: Ny Bullet-motor produceras.
2001: Nytt världsrekord med mänsklig pyramid på motorcyklar.
2002: Thunderbird lanseras.
2004: Electra X lanseras.
2005: 50-årsjubileum i Indien firas.
2008: Thunderbird Twinspark lanseras.
2009: 500cc UCE-motorn lanseras.
2011: Första “One Ride-evenemanget”.
2012: Thunderbird 500 lanseras.
2013: Ny fabrik i Oragadam startar produktion.
2014: Första butiken för kläder och utrustning öppnas.
2015: Harris Performance förvärvas.
2016: Himalayan lanseras.
2017: Nytt Technology Center i Storbritannien öppnas.
2018: Classic 500 Pegasus lanseras.
Superlönen: VW-chefen tjänar en årslön på två dagar
Många anställda på Volkswagen är konstant oroliga för sitt jobb men vd:n Oliver Blume drar in motsvarande en tysk årslön på två dagar. Medan många
Läs också:
Glöm 2024 – Nu kommer det bästa året på länge för din lön. News 55
SAS poängutmaning – galenskap eller genidrag? Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.