Det är svårt att tro att det redan gått 25 år sedan Porsche 911 GT3 för första gången rullade in i rampljuset på bilsalongen i Genève.
Från Genève till Nürburgring: GT3:ans väg till ikonstatus
Mest läst i kategorin
Året var 1999 och den kompromisslösa sportbilen från Zuffenhausen tog bilvärlden med storm.
Nu firar Porsche framgångssagan med denna racingikon som under åren blivit synonym med prestanda och precision.
Detta enligt ett pressmeddelande.
GT3 har sedan starten varit en symbol för Porsches passion för motorsport. I fyra generationer har den burit 911-arvet vidare och ständigt höjt ribban för vad en sportbil kan vara, både på bana och på vägen.
“En del av varje seger finns i varje GT3”
Andreas Preuninger, projektledare för GT-fordon, uttrycker sin beundran för modellen:
“I 911 GT3 möts konsekvent lättviktskonstruktion med enastående kördynamik och en omisskännlig design”.
Han fortsätter:
“Både racing- och vägversionerna bär Porsches DNA i sin kärna och återspeglar företagets erfarenhet från motorsport. En del av varje seger från racerbanor över hela världen finns i varje GT3.”
På Porsche är det tradition att serierna bygger på element som har visat sig tillförlitliga även under de tuffaste förhållandena på racerbanan. GT3 bär prägeln av Porsches motorsportavdelning som ingen annan 911.
I 25 år har den väg-godkända sportbilen överträffat sig själv i varje ny utgåva, och blivit ännu snabbare, ännu mer precis och ännu mer dynamisk.
Även racingversionerna av 911 GT3 är en framgångssaga. I historieböckerna hittar man en mängd klass- och totalsegrar i stora långdistanslopp på Nürburgring, Spa och Daytona.
“GT3 känns hemma på racerbanan, men samtidigt är den också en högpresterande sportbil som lämpar sig för vardagsbruk”, säger Roland Kussmaul, som under fyra decennier arbetat som racingingenjör, test- och utvecklingsförare på Porsche AG.
Följer i Carrera RS fotspår
I mars 1999 presenterade Porsche 911 GT3 med en effekt på 360 hästkrafter på den internationella bilsalongen i Genève.
Några månader senare fanns 996-generationen av 911 tillgänglig och följde i fotspåren av de ikoniska Carrera RS-modellerna.
Under motorhuven på den första GT3 satt en 3,6-litersmotor, en vidareutveckling av den sexcylindriga boxermotorn från 911 GT1.
Det slutgiltiga erkännandet kom när den tvåfaldige rallyvärldsmästaren Walter Röhrl körde den 302 km/h snabba sportbilen över den 20,8 km långa Nordschleife på Nürburgring på under åtta minuter.
Detta var första gången en gatlegal racerbil nådde denna milstolpe. Sju minuter och 56,3 sekunder för att vara exakt. Vid 7 200 varv per minut levererar motorn sin maximala effekt och först vid 7 800 varv per minut rör sig varvräknarens nål in i det röda området.
“Det här är det mest spännande som Porsche släpper ut på vägarna just nu”, sa Röhrl efter att ha kommit in under den magiska åttaminutersgränsen i serietillverkade bilen.
“Styrningen i GT3 är väldigt precis. Det gör att du kan ta alla typer av kurvor väldigt snabbt – jag har i allmänhet bara sett chassisjusteringar som denna inom motorsport.”
Ständiga förbättringar genom åren
Den internationellt hyllade vägsportbilen har följts av tre efterföljande generationer. Vart tredje till fjärde år presenterar Porsche ett nytt steg, som alla visar upp de bästa innovationerna från motorsporten.
Den första produktuppgraderingen av 911 GT3 kom 2003 med en ökning på 21 hästkrafter. Denna uppgradering arbetade utifrån principen att erbjuda mer kraft och mer vridmoment med samma slagvolym och bränsleförbrukning.
Ytterligare tre år gick innan den globala fanklubben för den puristiska sportbilen fick fira en ännu kraftfullare effekt som översteg 415 hästkrafter, samt ett nytt maximalt motorvarvtal på 8 400 varv per minut.
Förutom högvarvskonceptet optimerade Porsche lufttillförseln till den sexcylindriga boxermotorn i GT3-generationen 997 för att förbättra prestandan.
Dessutom var sportbilen för första gången utrustad med ett aktivt fjädringssystem i form av Porsche Active Suspension Management (PASM).
Tredje generationen firade 50-årsjubileum
Den tredje generationen av 911 GT3 firade sin världspremiär på den internationella bilsalongen i Genève 2013.
Motor och växellåda, kaross och chassi – Porsche presenterade en komplett nyutveckling av GT3 för att markera 50-årsjubileet av 911.
Den 3,8-liters boxermotorn levererade en effekt på 475 hästkrafter och nådde en topphastighet på 315 km/h. Introduktionen av Porsches dubbelkopplingslåda (PDK) i GT3 möjliggjorde snabbare växlingstider och bättre prestanda.
Det nya chassit med aktiv bakaxelstyrning och andra aerodynamiska förbättringar gjorde 911 GT3 till en av de smidigaste och mest precisa 911:orna någonsin. Ett varv på Nürburgring-Nordschleife var möjligt på under 7 minuter och 30 sekunder.
Det tog fyra år för sportbilstillverkaren att återigen överträffa sig själv med nästa GT3. Den sexcylindriga boxermotorn i denna produktuppgradering växte till 4,0 liters slagvolym och gav 500 hästkrafter.
Kunderna kunde välja mellan PDK och en sexväxlad manuell sportväxellåda. Den senare tilltalade särskilt puristiska förare, liksom det valfria touring-paketet, som ersatte den fasta bakvingen med en automatiskt utfällbar spoiler. Den aerodynamiska finjusteringen och det vidareutvecklade chassit gjorde sportbilen till en ännu mer precis och kraftfull maskin.
Den nuvarande generationen: en ikon för framtiden
Den nuvarande 911 GT3 är baserad på 992-generationen av 911. Med denna sportbil, som presenterades 2021, fortsätter Porsche sin tradition att sätta standarden i segmentet för högpresterande sportbilar.
Den 4,0-liters sexcylindriga boxermotorn producerar 510 hästkrafter. Innovativa racingtekniker som den dubbla länkarmsframfjädringen och optimerad aerodynamik med en distinkt svanhals bakvinge gör GT3 till en av de mest avancerade 911:orna genom tiderna.
Denna generation kombinerar motorsportteknik med godkännande för väganvändning på ett sätt som är kraftfullare än någonsin tidigare.
Även efter 25 år är 911 GT3 synonymt med sportprestanda och teknisk innovation.
Mardrömsaffären: Hotade bilkund med pistol
En anställd på en bilfirma i Florida har hamnat i knipa, minst sagt. Han har nämligen dömts för att ha rånat en kund – trots att kunden betalat sina
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.