En gång i tiden var Cadillac en lyxbilstillverkare i ordets rätta bemärkelse. Långt innan märket förknippades med amerikanskt grovsmide, plastigt skräp och Sopranos-gubbar, byggde man bilar i klass med Rolls-Royce. Konceptbilen Celestiq vittnar om en längtan att återvända dit.
Framtidens Cadillac: Som en Rolls-Royce på el
Mest läst i kategorin
Under mellankrigstiden byggde Cadillac bilar av ett sådant slag att amerikaner än i dag hänvisar till riktigt bra saker som den aktuella produktkategorins Cadillac. TV-figuren Earl Hickey uttryckte det bäst: “Randy, he’s got an el frickin’ Camino. That’s like the Cadillac of cars!”
Men vänta lite, finns det inte ett visst brittiskt bilmärke som vi i Sverige brukar använda på precis samma sätt?
Cadillac Celestiq: renässans på amerikanska
Sedan 1930-talets handbyggda V-16-bilar har Cadillac dalat avsevärt. Varumärkesurholkande badge engineering, tvivelaktig byggkvalitet och ett närmast officiellt sponsorskap av Amerikas undre värld, har gjort patriotiska skäl till det enda som kan förmå någon att föredra en Cadillac över en tysk direktörsvagn.
Det har General Motors fått nog av, och i samband med att hela bilindustrin ställer om till eldrift ska man snart lansera den elektriska lyxsedanen Celestiq, som redan nu visas upp i form av en konceptbil.
Bilen är byggd på plattformen Ultium, som delas med en rad andra GM-modeller som alla ska bidra till ett helt batteridrivet General Motors redan år 2035.
Cadillacs sikte är inställt på Rolls-Royce och Bentley
Att det är en elbil är förstås bara en bisak. Framför allt ska Cadillac Celestiq bli en fullfjädrad superlyxsedan.
Varje bil ska byggas för hand och på Rolls-Royce-manér kunna anpassas efter kundens alla önskemål. Endast 500 exemplar kommer att tillverkas årligen, vilket får exempelvis en Bentley Flying Spur att framstå som en dussinbil.
Vad kommer den då att kosta? Jättemycket! Man räknar med en prislapp på omkring 300 000 dollar, alltså drygt tre miljoner kronor. Räkna med att den siffran är netto.
1960-talsinspirerad design
Formgivningen andas mycket “Art and Science”, som man kallade det kantiga formspråk som lanserades med Cadillac CTS.
Det påminner i sin tur om de knivskarpt utformade rullande lyxyachter som definierade Cadillac mellan raketåldern och den första oljekrisen. “Grillen” är bred, allt glänser och ljuskällorna för tankarna till tunna neonljus.
Interiör med tonvikt på tech
Inne i bilen är det skärmar av olika slag precis överallt. Det måste inte nödvändigtvis kännas särskilt lyxigt, men här kan det ju vara fråga om att det är just en konceptbil och att skärmar gör sig väldigt bra på bild.
Utöver skärmarna utlovas tekniska detaljer som ett glastak där man från varje sittplats individuellt kan anpassa ljusgenomsläppet.
Det faktum att bilarna ska handbyggas borde dessutom innebära någon form av garanti mot skräpiga material, vilket är vad som omger den enorma skärmen i såväl Tesla Model 3 som Mercedes-Benz EQS.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.