Dagens PS

Framtidens Cadillac: Som en Rolls-Royce på el

omslagsbild cadillac celestiq front
Foto: Cadillac
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 23 juli 2022Publicerad: 22 juli 2022

En gång i tiden var Cadillac en lyxbilstillverkare i ordets rätta bemärkelse. Långt innan märket förknippades med amerikanskt grovsmide, plastigt skräp och Sopranos-gubbar, byggde man bilar i klass med Rolls-Royce. Konceptbilen Celestiq vittnar om en längtan att återvända dit.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Under mellankrigstiden byggde Cadillac bilar av ett sådant slag att amerikaner än i dag hänvisar till riktigt bra saker som den aktuella produktkategorins Cadillac. TV-figuren Earl Hickey uttryckte det bäst: “Randy, he’s got an el frickin’ Camino. That’s like the Cadillac of cars!”

Men vänta lite, finns det inte ett visst brittiskt bilmärke som vi i Sverige brukar använda på precis samma sätt?

Cadillac Celestiq: renässans på amerikanska

Sedan 1930-talets handbyggda V-16-bilar har Cadillac dalat avsevärt. Varumärkesurholkande badge engineering, tvivelaktig byggkvalitet och ett närmast officiellt sponsorskap av Amerikas undre värld, har gjort patriotiska skäl till det enda som kan förmå någon att föredra en Cadillac över en tysk direktörsvagn.

Det har General Motors fått nog av, och i samband med att hela bilindustrin ställer om till eldrift ska man snart lansera den elektriska lyxsedanen Celestiq, som redan nu visas upp i form av en konceptbil.

Bilen är byggd på plattformen Ultium, som delas med en rad andra GM-modeller som alla ska bidra till ett helt batteridrivet General Motors redan år 2035.

ANNONS

Senaste nytt

Cadillacs sikte är inställt på Rolls-Royce och Bentley

Att det är en elbil är förstås bara en bisak. Framför allt ska Cadillac Celestiq bli en fullfjädrad superlyxsedan.

Varje bil ska byggas för hand och på Rolls-Royce-manér kunna anpassas efter kundens alla önskemål. Endast 500 exemplar kommer att tillverkas årligen, vilket får exempelvis en Bentley Flying Spur att framstå som en dussinbil.

ANNONS

Vad kommer den då att kosta? Jättemycket! Man räknar med en prislapp på omkring 300 000 dollar, alltså drygt tre miljoner kronor. Räkna med att den siffran är netto.

cadillac celestiq concept snett bakifrån

Foto: Cadillac

1960-talsinspirerad design

Formgivningen andas mycket “Art and Science”, som man kallade det kantiga formspråk som lanserades med Cadillac CTS.

Det påminner i sin tur om de knivskarpt utformade rullande lyxyachter som definierade Cadillac mellan raketåldern och den första oljekrisen. “Grillen” är bred, allt glänser och ljuskällorna för tankarna till tunna neonljus.

cadillac celestiq interiör

Foto: Cadillac

Interiör med tonvikt på tech

Inne i bilen är det skärmar av olika slag precis överallt. Det måste inte nödvändigtvis kännas särskilt lyxigt, men här kan det ju vara fråga om att det är just en konceptbil och att skärmar gör sig väldigt bra på bild.

Utöver skärmarna utlovas tekniska detaljer som ett glastak där man från varje sittplats individuellt kan anpassa ljusgenomsläppet.

ANNONS

Det faktum att bilarna ska handbyggas borde dessutom innebära någon form av garanti mot skräpiga material, vilket är vad som omger den enorma skärmen i såväl Tesla Model 3 som Mercedes-Benz EQS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS