Tänk dig en värld där däck inte behöver luft. Där bullret från vägen minskar drastiskt, och rullmotståndet är så lågt att fordonet drar mindre energi?
Framtiden: Stål istället för luft i bildäcken
Mest läst i kategorin
Denna vision kan snart bli verklighet tack vare EU-projektet LEON-T. Med tio samarbetspartner, inklusive VTI, arbetar forskarna intensivt på att göra luftfria däck till standard.
Läs mer här på VTI:s sida.
Startade för 34 år sedan
Ulf Sandberg, forskningsledare på VTI, leder arbetet med dessa revolutionerande däck. Han har en lång historia inom området och brinner för att förverkliga denna idé.
“Det här är ett drömprojekt för mig som egentligen inte behöver jobba längre. Jag har starka känslor för principen som jag började jobba med redan för 34 år sedan”, säger han.
I dag är det däcken, inte motorn, som bullrar mest på fordon.
Därför är målet att utveckla luftfria däck för tunga lastfordon som kan minska bullret med minst 6 dB(A). Luftfria däck, eller airless tyres som de kallas på engelska, har potentialen att inte bara minska bullret utan även erbjuda många andra fördelar.
De kan reducera rullmotståndet, vilket sparar energi, och minskar risken för vattenplaning. Dessutom behöver man inte längre kontrollera lufttrycket, och risken för punktering, ja den försvinner ju helt. Miljövänliga material och möjligheten att tillverka däcken med 3D-printing gör dem ännu mer attraktiva.
Senaste nytt
Luft byts mot fjädring
Men vad ersätter luften i dessa däck? Istället för luft används ekrar som ger stöd och fjädring. Dessa ekrar, oftast tillverkade av kompositmaterial, överför och dämpar kraften mellan fälgen och vägen. Det låter enkelt, men processen är komplex och kräver precision.
Flera stora däcktillverkare har försökt utveckla luftfria däck, men hittills har ingen lyckats fullt ut. Ett undantag är Michelin, som nu testar en variant på mindre fordon. Ett cykeldäck utan luft har också tagits fram av en tysk doktorand, men det nådde aldrig marknaden.
Från cykel till bil – platt fall
Hans-Erik Hansson från Finspång spelar en nyckelroll i projektet. Redan på 1980-talet utvecklade han ett luftfritt däck för tävlingscyklar.
“Hans-Erik Hansson kom till VTI för provning av sina konstruktioner. Men jag såg en potential för personbilar,” berättar Sandberg.
Trots goda resultat blev däcken inte tillräckligt hållbara.
Nu, inom ramen för LEON-T-projektet, byter man ut kompositmaterialet i ekrarna mot stål, vilket kan vara lösningen för att klara de påfrestningar som hjulen utsätts för. Stockholmsföretaget Lightness by Design och spanska partnern Applus+ IDIADA spelar viktiga roller i detta arbete.
Funkar inte i Spanien
En första prototyp har testats i Linköping på en eldriven lastbil med lovande resultat. Dock har tester på en spansk anläggning visat att slitbanan lossnar från bältet. Att lösa detta problem är nu den stora utmaningen.
Sandberg kommer att presentera konstruktionen på Tire Technology Expo 2024 i Hannover. Intresset för luftfria däck växer, även i Japan där Sandberg nyligen höll ett seminarium.
Många tror inte på det
VTI är en av flera svenska partner i LEON-T-projektet, tillsammans med Euroturbine och Göteborgs universitet.
Projektet tävlar med ETRMA, sammanslutningen för de europeiska däckföretagen, som anser att ljuddämpning för lastbilsdäck med kravet på 6 dB(A) är omöjligt.
Men Sandberg är optimistisk.
“Däcktillverkarna måste hänga med i utvecklingen, annars kan det gå som med Facit i Åtvidaberg”, säger han.
Framtiden för luftfria däck ser lovande ut. Med minskade bullernivåer, lägre materialåtgång och ökad hållbarhet kan de snart bli en viktig del av fordonsindustrin.
Nissan: Varsågoda – en parfym som luktar däck
Visst, vi motornördar kan gå igång på en del märkliga dofter. Jag själv älskar doften av “garage djupt ner i ett berg” och ren bensin. Nissan verkar tro
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.