USA förbereder sig för att återgå till republikansk ledning när Donald Trump tar plats i Vita huset efter Joe Biden i januari.
Framtiden med Trump: Så säger bilindustrin
Mest läst i kategorin
Den amerikanska bilindustrin förväntar sig att förändringar kommer, men vad säger ledarna inom branschen om detta skifte?
Automobilwoche och dess systertidning Automotive News har samlat röster från industrin för att ta tempen på deras reaktioner.
BMW ser möjligheter
Tyska biltillverkare, som BMW, riskerar att möta tuffare villkor på den amerikanska marknaden under Trump.
Oliver Zipse, BMW:s vd, ser dock inte bara hot utan också möjligheter.
“Vi ska inte vara för nervösa för det här,” sa Zipse och pekade på BMW:s starka närvaro i USA.
Han menar att tillverkaren kan ha en fördel om amerikanska tullar införs på importerade bilar eftersom de redan byggt upp en stor verksamhet i landet.
Toyota med på tåget
Även David Christ på Toyota anser att företaget är väl rustat inför de förändringar som kan följa med Trumps presidentskap.
“Vi kommer att arbeta med alla regler som åläggs oss,” sa han.
Med tio produktionsanläggningar i USA tror han inte att några större strategijusteringar behövs och att Toyota snabbt kan anpassa sig om förändringar sker.
Honda vänder sig till andra länder
Honda förväntar sig däremot tydliga konsekvenser av Trumps tullpolitik, särskilt med tanke på att företaget tillverkar många bilar i Mexiko som exporteras till USA.
Shinji Aoyama, global vice president för Honda, menar att tullar på mexikanska bilar skulle få “stor inverkan” på företaget. Han är dock övertygad om att införandet av tullarna kan dröja då det först krävs diskussioner och förhandlingar.
“Om de nya tullarna träder i kraft och är permanenta, kommer vi att överväga produktion i länder som inte påverkas av amerikanska tullar.”
Musk nöjd med utgången
Elon Musk, en av Trumps öppna anhängare, uttalade sig positivt på sociala medier efter valet:
“Amerikanerna gav Donald Trump ett tydligt mandat för förändring i kväll.”
Musk stödde Trump kraftigt under kampanjen och deltog vid flera evenemang där han framhöll sin tro på Trumps vision för USA.
Stellantis nöjda?
Stellantis uttryckte i ett officiellt uttalande sin uppskattning för Trumps seger.
“Vi ser fram emot att arbeta med den tillträdande presidenten och den nya kongressen för att främja stark och konkurrenskraftig tillverkning i USA.”
General Motors gratulerar
Även General Motors gratulerade Trump och betonade vikten av samarbete med presidenten och kongressen för att behålla USA:s position som ledare inom teknik och innovation.
“Vi ser fram emot att arbeta med presidenten, kongressen och alla valda tjänstemän,” skrev GM.
Och facket?
Shawn Fain, ledare för det amerikanska bilfacket UAW, höll sig inte tillbaka med sitt budskap.
“Washington DC måste nu leverera eller hålla käften,” sa han och uttryckte en frustration över politikerna.
Han riktade ett skarpt uttalande:
“Kommer vår regering att stå på arbetarnas sida eller fortsätta att göra bud från miljardärer? Det är frågan vi står inför i dag, och den frågan kommer att kvarstå imorgon.”
Trumps omval pressar Europas bilindustri
Trump har pratat högt och lågt om import, export och tullar på bilar tillverkade utanför USA. Men vad kommer han faktiskt göra? När Donald Trump åter tar
Läs även:
Banbrytande PFAS-metod för industrin stoppas av byråkrati. Realtid
Oväntad upptäckt om hur hjärnan åldras. News 55
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.