Dagens PS

Fossilmotorn gör comeback – i din elbil

Horse Powertrain med vd Matias Gianni. (Foto: Horse powertrain)
Horse Powertrain med vd Matias Gianni. (Foto: Horse powertrain)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 apr. 2025Publicerad: 29 apr. 2025

Framtiden för elbilar kan ta en ny vändning. Ett samarbete presenterar en lösning som kan förändra spelreglerna. Spännande utveckling på gång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Renault och Geelys gemensamma bolag Horse Powertrain har presenterat en sensationell lösning i Shanghai. Deras “Future Hybrid Concept” kan förvandla elbilar till hybrider med minimala ingrepp, skriver Electrive.

Ett smart drag för tillverkare som ser en trögare elbilsmarknad.

Elbil blir flexibel hybrid – en revolution?

För bara några år sedan hyllades dedikerade elbilsplattformar som den enda vägen framåt. Nu presenterar Horse Powertrain en kompakt drivlina som kan monteras i befintliga elbilsplattformar och göra dem till hybrider.

Motorn i uppdelad form. (Foto: Horse powertrain)
Motorn i uppdelad form. (Foto: Horse powertrain)

Enheten integrerar förbränningsmotor, elmotor och växellåda i en modul som enkelt ska kunna ersätta den främre elmotorn i en elbil. Enligt bolaget krävs endast “minimala modifikationer” av plattformen.

Matias Gianni, vd för Horse Powertrain, menar att världen rör sig mot en mer teknikneutral syn på hållbarhet.

“Vårt Future Hybrid Concept hjälper tillverkare att lösa detta problem. Genom vår innovation kan vi leverera en full hybrid drivlina som sömlöst integreras i en batterielektrisk fordonsplattform,” säger han i ett uttalande.

Test: Hyundai Ioniq 5 N – äkta körglädje

Elektrisk prestanda som överraskar. Hyundai Ioniq 5 N bjuder på en unik mix av kraft och underhållning. Missa inte vårt fullständiga test. Är du redo för

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Räckviddsförlängare med brett bränsleval

Förbränningsmotorn i Future Hybrid Concept är inte tänkt att vara huvudkraftkällan, utan snarare en räckviddsförlängare till elbilens batteri. Drivlinan ska kunna erbjuda ren eldrift, parallell drift av båda motorerna, men inget rent förbränningsläge.

En intressant detalj är att motorn är designad för att kunna köras på en rad olika bränslen, inklusive bensin, etanol (E85), metanol (M100) och syntetiska bränslen. Detta gör tekniken relevant för olika marknader med varierande satsningar på alternativa drivmedel.

Så här ser motorn ut i verklighet. (Foto: Horse powertrain)
Så här ser motorn ut i verklighet. (Foto: Horse powertrain)

Systemet kommer även med nödvändig elektronik som växelriktare, DC/DC-omvandlare, ombordladdare och en 800 V-booster för snabbare laddning. Detta öppnar upp för möjligheten att relativt enkelt uppgradera befintliga elbilsmodeller till hybrider.

Mer än var fjärde statlig väg i uselt skick

Svenska bilister slår larm. Vägarnas skick under all kritik – nu tas krafttag. Samtidigt kritiseras regeringens senaste utspel. Nu kraftsamlar hela

Strategisk lösning i en osäker tid

Flera biltillverkare brottas med en vikande försäljning av elbilar, samtidigt som de investerat stora summor i nya, dedikerade plattformar. Horse Powertrains lösning kan vara ett sätt att snabbt anpassa sig till en förändrad marknad och erbjuda kunderna ett bredare utbud. Genom att kunna bygga både elbilar och hybrider på samma produktionslina minskar dessutom komplexiteten och kostnaderna.

Även Volkswagens vd Oliver Blume har nyligen uppmanat EU att se över förbudet mot försäljning av nya förbränningsmotorer från 2035 och undanta räckviddsförlängare. Detta indikerar en bredare diskussion inom bilindustrin om den framtida drivmedelsmixen.

ANNONS

Horse Powertrain, som backas av Renault, Geely och det saudiska oljebolaget Aramco, har som mål att producera fem miljoner drivlinor årligen. Serieproduktionen av bilar med Future Hybrid Concept förväntas starta under 2028.

Syntetiska växlar ska ge Ferrari mer karaktär

Den italienska ikonen Ferrari, vars namn är synonymt med bränsledriven passion och symfoniska motorljud, står vid ett historiskt vägskäl. Steget in i den

Läs också:

Iskallt inomhus: ”Jag får sova med kläderna på” – ändå full hyra. News 55

Pensionsmyndighetens smocka: Dyrare för gifta par. E55

Starkare, större, grönare – SLP tar sikte på framtiden. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS